Hent artikkel fra database

Tags:    php

Jeg er ved at lave et newssystem men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg skal få det til kun at hente den sidst skrevne nyhed. Nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er ved at lave et newssystem men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvordan jeg skal få det til kun at hente den sidst skrevne nyhed. Nogen der har en ide om hvordan jeg kan gøre det?

Forudsat du bruger en SQL database til at opbevare nyhederne kan du bruge "ORDER BY id DESC LIMIT 0,1" i din SQL statement.
ORDER BY id - Sorterer efter kolonnen 'id'.
DESC - sorteringen foregår faldende (højeste id først)
LIMIT 0,1 - Hent kun 1 post ud.
Et eksempel på en komplet SQL streng kunne således være:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor tabellen hedder news.

Mvh,

Thomas Nielsen

jamen tager den så ikke bare den med ID 1? for så tager den jo den samme hver gang

niks... den henter den først post ud hver gang. Hvis du ligger en ny artikel eller ligende ind, tages den nyeste af dem ud.

------------------------------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg - http://www.westsworld.dk

jamen tager den så ikke bare den med ID 1? for så tager den jo den samme hver gang

DESC betyder at den tager det største id i stedet for det mindste

Du kan også fx hente de 5 nyeste ud ved at ændre til:
LIMIT 0, 5

Eller noget helt andet - LIMIT bruges således:
LIMIT start, antal

mikl | mikl@mikl.dk | MSN: mikl@mikl.dk

Forudsat du bruger en SQL database til at opbevare nyhederne kan du bruge "ORDER BY id DESC LIMIT 0,1" i din SQL statement.
ORDER BY id - Sorterer efter kolonnen 'id'.
DESC - sorteringen foregår faldende (højeste id først)
LIMIT 0,1 - Hent kun 1 post ud.
Et eksempel på en komplet SQL streng kunne således være:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvor tabellen hedder news.

Mvh,

Thomas Nielsen

DESC betyder at den tager det største id i stedet for det mindste

Nærmere omvendt rækkefølge...

t