3D modeler til spil

Tags:    c++

Jeg overvejer meget at lave et spil i c++ hvordan ved jeg ikke helt enu.. Men det jeg gerne vil vide, er om det er muligt at få en 3d model en i sit program (OpenGL havde jeg tænkt mig at lave det i ) #d model skal være en 3d studio max model... Kan dette lade sig gøre?

SkypeR That\\\\\\'s ME :D

----------------------------------------------
%49%66%20%79%6F%75%27%76%65%20%74%72%61%6E%73%6C%61%74%65%64%20%74%68%69%73%2C%20%79%6F%75%20%6D%75%73%74%20%62%65%20%62%6F%72%65%64%2E%2E%2E



Jeg overvejer meget at lave et spil i c++ hvordan ved jeg ikke helt enu.. Men det jeg gerne vil vide, er om det er muligt at få en 3d model en i sit program (OpenGL havde jeg tænkt mig at lave det i ) #d model skal være en 3d studio max model... Kan dette lade sig gøre?

SkypeR That\\\\\\'s ME :D

----------------------------------------------
%49%66%20%79%6F%75%27%76%65%20%74%72%61%6E%73%6C%61%74%65%64%20%74%68%69%73%2C%20%79%6F%75%20%6D%75%73%74%20%62%65%20%62%6F%72%65%64%2E%2E%2E


Ja det kan det sagtens.. Du kan søge lidt rundt omkring på nettet. Jeg har selv lavet/lånt til en loader af 3dmodeller fra max, tror jeg brugte *.ASE formatet.. Det er rigtigt godt, for i filerne kommer der til at ligge 100% hvad du har brug for, ikke mere eller mindre da du selv kan specificere det. Og et stort plus er at det bliver eksporteret i ASCII ;)

Desværre kan jeg ikke vise dig projektet :( Da min computer har været død og tabte al indhold :( for ikke så længe siden. Men fik da lavet en fed 3d model af en hest of importeret den :D (Arbejder selv med OpenGL i delphi)

Mvh
Lasse



Cool det var da rart

SkypeR That\\\\\\'s ME :D

----------------------------------------------
%49%66%20%79%6F%75%27%76%65%20%74%72%61%6E%73%6C%61%74%65%64%20%74%68%69%73%2C%20%79%6F%75%20%6D%75%73%74%20%62%65%20%62%6F%72%65%64%2E%2E%2E



Hvis du vil bruge et nemt format, så kan du bruge Wavefront OBJ.
Det fylder dog også mere, da det er tekstbaseret...

PS. De fleste informationer om mange filformater kan findes på http://www.wotsit.org

1101110100010110000101000001



Hvis du vil til at kigge på det, så kig på NeHes hjemmeside http://nehe.gamedev.net/ der er blandt andet også hvordan du hiver modeller ind i C++

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



En lidt større side (da NeHe jo kun er en del af den): http://www.gamedev.net

Og en lidt forfalden, men stadig god side:
http://www.flipcode.com

1101110100010110000101000001



Wow en del responce... Det var rart tak skal i ha' !


SkypeR That\\\\\\'s ME :D

----------------------------------------------
%49%66%20%79%6F%75%27%76%65%20%74%72%61%6E%73%6C%61%74%65%64%20%74%68%69%73%2C%20%79%6F%75%20%6D%75%73%74%20%62%65%20%62%6F%72%65%64%2E%2E%2E



Glemte lige en af de vigtige: http://www.gametutorials.com

Der er der tutorials (under Tutorials->OpenGL) til at loade .obj, .3ds, .md2, .md3 og .ase filer.
Der er også mange andre tutorials, som nok skal få dig igang.
NeHe og Gametutorials tutorials tilsammen burde give en god start...

1101110100010110000101000001

[Redigeret d. 10/11-04 20:35:40 af Nicolai Lyster Fersner]



Takker enu en gang :D

SkypeR That\\\\\\'s ME :D

----------------------------------------------
%49%66%20%79%6F%75%27%76%65%20%74%72%61%6E%73%6C%61%74%65%64%20%74%68%69%73%2C%20%79%6F%75%20%6D%75%73%74%20%62%65%20%62%6F%72%65%64%2E%2E%2E



t