Tilføj til field i MySQL

Tags:    php

Hej alle :-)

Er der nogen her der kan fortælle mig hvordan jeg tilføjer noget i et field hvor der allerede står noget i ?

F.eks.
Jeg har en tabel (tab1) med et field (fie2)
I "fie2" står der f.eks. "Hardware" og jeg vil så tilføje "CD-ROM" så der i fie1 kommer til at stå "Hardware CD-ROM"
Mit problem er at når jeg prøver med de SQL kommandoer jeg umiddelbart kender, så overskrives "Hardware" i fie1 med "CD_ROM", i stedet for at tilføje "CD-ROM" efter "Hardware".

Hmm, håber i kan sætter jer ind i hvad jeg mener, og ikke mindst, har en løsning til det ;-)

5 UP for løsningen.

MVH
Svend..

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej alle :-)

Er der nogen her der kan fortælle mig hvordan jeg tilføjer noget i et field hvor der allerede står noget i ?

F.eks.
Jeg har en tabel (tab1) med et field (fie2)
I "fie2" står der f.eks. "Hardware" og jeg vil så tilføje "CD-ROM" så der i fie1 kommer til at stå "Hardware CD-ROM"
Mit problem er at når jeg prøver med de SQL kommandoer jeg umiddelbart kender, så overskrives "Hardware" i fie1 med "CD_ROM", i stedet for at tilføje "CD-ROM" efter "Hardware".

Hmm, håber i kan sætter jer ind i hvad jeg mener, og ikke mindst, har en løsning til det ;-)

5 UP for løsningen.

MVH
Svend..

Du husker at bruge update og ikke inset ikk' ?
- SpeC - #SpeC.DK @ Q-NET

Det her skulle kunne klare det:

update tab1 set fie2=fie2+' CD-ROM'

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)[Redigeret d. 25/04-03 11:03:49 af Brian Hvarregaard]

Det her skulle kunne klare det:
update tab1 set fie2=fie2+' CD-ROM'

Tjaa, det var også hvad jeg gættede på, men fie2 bliver sat til 0 (Nul) med denne Update, af uanede årsager.
fie2 er en VARCHAR med en længde på 100 tegn, så det burde ikke være der det går galt.

Det skal måske lige nævnes, at jeg bruger > UPDATE tab1 SET fie2=fie2+' CD-ROM* WHERE id='1';
Hvis WHERE kommandoen har nogen betyning her ? Det er jo trods alt en "search for record" kommando.

Andre ideer ?

MVH
Svend[Redigeret d. 25/04-03 11:47:10 af Svend]

Okay, jeg klarede den selv ;-)

Vil bare lige give jer andre den, så i ikke sidder med den en anden gang.

UPDATE tab1 SET fie2=CONCAT(fie2, "CD-ROM") WHERE id='1';

Øhm, får jeg så de 5 point af mig selv ? ;-)

PS: CONCAT konvertere et nummer til en string (Groft sagt)

God fornøjelse og tak for hjælpen anyway..

Svend

PS: CONCAT konvertere et nummer til en string (Groft sagt)

Egentlig ikke. Den sætter 2 eller flere strenge sammen. Altså CONCAT('Hello',' ','World') vil blive til "Hello World".

Mvh
Kaare

t