hvad er bedst asp/php

Tags:    php

hej alle udviklerer!

jeg går og programmerer en hjemmeside for det meste i php. men så kom jeg på ideen at jeg skal sgu da ha et email system så at brugeren kan tjekke hans email på min hjemmeside! så gik jeg ind på min egen host (ofir) og så på deres system det så lidt kompliceret ud men det kan jeg sgu godt klare det men da jeg så på deres adresse så fandt jeg hurtig ud af at det var programeret i asp (Active Server Pages)
så hvad skal jeg bruge php eller asp!!! og måske enda skrive en artikel om nogen lunde hvordan man gør så gir jeg med et smil : ) 200up til den der hjælper en ....

man er vel amatør.

8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Hvad der er nemmest/bedst er svært at sige - det er nærmest et religionsspørgsmål. Dog er det nok nemmere i PHP, når du nu er lidt vant til det.

Se på denne adresse - er en en stripe funktioner, du skal bruge til dit system:
http://www.php.net/manual/en/ref.imap.php

mikl-dk | ICQ: 159096501 | MSN: mikl@mikl.dk

hej alle udviklerer!

jeg går og programmerer en hjemmeside for det meste i php. men så kom jeg på ideen at jeg skal sgu da ha et email system så at brugeren kan tjekke hans email på min hjemmeside! så gik jeg ind på min egen host (ofir) og så på deres system det så lidt kompliceret ud men det kan jeg sgu godt klare det men da jeg så på deres adresse så fandt jeg hurtig ud af at det var programeret i asp (Active Server Pages)
så hvad skal jeg bruge php eller asp!!! og måske enda skrive en artikel om nogen lunde hvordan man gør så gir jeg med et smil : ) 200up til den der hjælper en ....

man er vel amatør.

ASP:
Er mere integreret i windows, du kan fx lave en login-side som har de samme brugere og passwords som windows-login
Installationen af en ASP-server giver ikke fejl så ofte som en PHP-server, men når det går galt, går det HELT galt!

PHP:
Det han benyttes på de fleste operativsystemer og med de fleste webservere, så du behøver ikke have bekymriner hvis du engang skal skifte computer.
Installationen af en PHP-server giver oftere fejl, men så er det bare at få den rettet og komme videre.

Det nemmeste sprog er det man kan.

hej igen

jeg kan godt lide jeres alle sammens indlæg men nu kommer der nogen fler spørgsmål er der nogen der har lavet et websted med den form for service for det vil værre en stor hjælp at se nogen gøre det. men en ting til jeg går i 6 kl. så jeg er ikke særlig god til engelsk!

jeg har hørt noget fra et andet forum, med en der starter med en fejl
i overskriften "interdnet email" hvor han spørger om der er nogen der kan give ham hele systemet og det er jeg ikke ude på for det stinker! men i et email system vil det jo helt klart værre mest cool med sine egne designede knapper,indtastnings boxe, o.s.v! så jeg siger kan jeg nærmest designe mine egne internet komponenter!! og hvis i kan besvare og formulerer det på en god og behagelige måde så skriv en artikel!der er mange flere web nørder end den lille dreng fra 6 kl. der vil give alt for et sejt e-mail system!!

ps: er java et web programerings sprog!!

Hejsa

Først vil jeg kommentere dit spørgsmål omkring ASP vs. PHP.

Efter min førstegangsopfattelse, før jeg begyndte på PHP, var ASP et meget avanceret sprog, dvs. svært at lære, jeg fik den opfattelse at man skulle skrive meget mere end man skulle med PHP, altså for at udrette noget bestemt. I dag har jeg nogenlunde samme opfattelse, men hvis man vil noget professionelt er det nok smartere at lave ASP - DET VIL SIGE hvis man vil ansættes i et firma som udvikler, Jubii søger medarbejdere med uddannelse/erfaring indenfor ASP, for at tage et eksempel.

Nå.. Men jeg tror ikke der er nogle der sådan lige umiddelbart kan skrive en artikel omkring produktionen af et e-mail system, det er noget der tager rigtig lang tid.
Men dem du henter på nettet kan du jo sagtens rette i det er ikke noget problem hvis man har lyst - det har jeg bare ikke ;) Jeg vil udvikle mine egne ting, så er det nememre at finde rundt i, og man bestemmer 100 pct. selv hvor avanceret det skal være, man kender til hvordan scriptet benytter webservere etc. etc.
Desuden har man copyright på det man laver, og hvis man - som jeg gør - skriver dokumentation til det man har kodet, tjah, så kan det være mange penge værd. Jeg har som eksempel lavet et system som er vurderet til 10.000+ kr af en revisor.

Ja... det var lige lidt fra mig, håber du kan bruge det, stil gerne spørgsmål :-)

--
Ronni Egeriis - http://acranet.biz/ege/ - En skør skør verden!

hej alle udviklerer!

man er vel amatør.

Hvis du skal vælge mellem ASP og PHP skal du helt klart vælge PHP, bla. fordi at PHP er hurtigere af den grund at PHP understøtter en Syntax og ASP understytter 2 syntaxer, hvilket gør at ASP er langsomere og optager mere hukkomelse, en anden fordel ved PHP er at det er OpenSource og derfor gratis, og Zend som udvikler PHP tilbyder en masse ektra programmer til at optimere din kode så som Cache og low-level binary compiling.

og så vil du sikker tænke: hvad er low-level binaries?
jo når PHP parseren læser den dit script og laver det om til low-level binaries, og derefter sender scriptet videre til den egentlige parser, og derfor er det hurtigere og du kan hvis du brugere Zend's low-level Binari compiler ungå at folk stjæler din kode, da den som sagt bliver blavet om til binår fil.

ud over det er PHP's databse funktioner en meget hurtigere en MS's ODBC drivers (igen en fordel).

den sidte fordel jeg vil nævne er at hvis du vælger at bruge PHP "kender" du syntaxen til andre programmerings sprog så som C++, C, Java, Perl & JavaScript.

der findes masser af PHP Vs. ASP artikler på nettet prøv at søge på google, jeg har fundet en enkelt en frem:
http://php.weblogs.com/php_vs_asp

Så til dit mail spørgsmål:
Ja de kan godt lade sig gøre at lave et mail system i PHP, men før du går igang med et mail system vil jeg råde dig til at læse godt op på de RFC (Request For Comment) documenterne så du ved hvordan de forskellige mail protokoller som "Post Office" protokollen og IMAP protokollen virker.
her er et link til documentationen omkring de protokoller jeg har omtalt:
http://livinginternet.com/?e/em_rfc.htm

med hensyn til PHP koden, så kan du både læse og sende mail med PHP, documentationen til det har jeg også fundet frem :)
http://dk.php.net/mail
http://dk.php.net/imap

men jeg kan stærkt anbefale dig at du finder et nuværende mail system så som squirril mail og modificere det til dine behov, da det tager meget tid at udvikle sådan et system

God arbejds Lyst
------------------------------------------ EOF ------------------------------------------------------

jeg ved at man kan "sende" emails med php men jeg ved ikke om man kan modtage.
Prøv et kig i php manualen http://www.php.net/manual/en/

[Verden er hvad du gør den til!]

meld dig ind i "Flash" gruppen...
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=102

hej alle udviklerer!

man er vel amatør.

PHP, Livet er for kort til at lære ASP(og elske Micro$oft)

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

hej igen

jeg kan godt lide jeres alle sammens indlæg men nu kommer der nogen fler spørgsmål er der nogen der har lavet et websted med den form for service for det vil værre en stor hjælp at se nogen gøre det. men en ting til jeg går i 6 kl. så jeg er ikke særlig god til engelsk!

jeg har hørt noget fra et andet forum, med en der starter med en fejl
i overskriften "interdnet email" hvor han spørger om der er nogen der kan give ham hele systemet og det er jeg ikke ude på for det stinker! men i et email system vil det jo helt klart værre mest cool med sine egne designede knapper,indtastnings boxe, o.s.v! så jeg siger kan jeg nærmest designe mine egne internet komponenter!! og hvis i kan besvare og formulerer det på en god og behagelige måde så skriv en artikel!der er mange flere web nørder end den lille dreng fra 6 kl. der vil give alt for et sejt e-mail system!!

ps: er java et web programerings sprog!!

hej ronni

hvorhenne kan man hente sådan nogen systemer og hvor svært kan det værre at programerer sådan noget !! det er vel ikke et styre system vel!! og hvad med at designe sinde komponenter som en tekst box !! og jeg må vel lærer at programerer i asp!!

t