Bøvl

Tags:    php

Ahh, nu kan jeg igen huske hvorfor det var jeg tidligere droppede PHP til fordel for ASP... For helvede hvor er det bøvlet at få sat sig engen web server op med Apache, PHP, MySQL, og phpMyAdmin.

Det virker jo fuldstændig latterligt at det skal være så svært, eller bare ulogisk, når man ved hvor let det er at sætte en IIS server op, med ASP og en Access database.

Okay okay... Installationen af den nye Apache 2.0.44 er sq meget go... Faktisk lige så let som at installere IIS, og så virker den faktisk når installationen er afsluttet.
MEN... installationen af PHP... pfffffffff... Den første installation som jeg fik ned virkede meget lovende. Samme dejlig lette installation som til Apache, men med den forskel at lortet ikke virkede da installationen var færdig.
Nå, ind og hente den fil som bare skulle pakkes ud, og tilføje de to linjer i en eller anden fil og kopiere en fil over i win/sys32 mappen. Helt ærligt, hvor svært kan det være at lave en installation som selv gør det???

Nå, men jeg fik det da til at virke efter at ha læse en installations guide, men det burde nu ikke være nødvendigt. Hvis microsoft kan så kan de andre vel også, eller er de virkelig så meget bedre :-)

Anywho... Videre til installationen af MySQL. Og det er så der hvor jeg er strandet. Okay, man kører installations filen og der bliver tilsyneladene ikke lavet andet end at der bliver smidt nogel filer i en mappe, og derefter intet. Nå tænker man så... Hva skal der så ske? Mon ikke det på en eller ande måde skal startes? Deres installations guide er ikke til meget hjælp, så hva gør man så???

Nogen som kan fårtælle mig hvorfor det skal væres et hel aftens projekt at installere en webserver til php når nu en asp webserver kan klares på 5 minutter.

Og så vil jeg da også gerne vide hva jeg gør for at få det min MySQL server til at køre.

Ahh, nu kan jeg igen huske hvorfor det var jeg tidligere droppede PHP til fordel for ASP... For helvede hvor er det bøvlet at få sat sig engen web server op med Apache, PHP, MySQL, og phpMyAdmin.

Det virker jo fuldstændig latterligt at det skal være så svært, eller bare ulogisk, når man ved hvor let det er at sætte en IIS server op, med ASP og en Access database.

Okay okay... Installationen af den nye Apache 2.0.44 er sq meget go... Faktisk lige så let som at installere IIS, og så virker den faktisk når installationen er afsluttet.
MEN... installationen af PHP... pfffffffff... Den første installation som jeg fik ned virkede meget lovende. Samme dejlig lette installation som til Apache, men med den forskel at lortet ikke virkede da installationen var færdig.
Nå, ind og hente den fil som bare skulle pakkes ud, og tilføje de to linjer i en eller anden fil og kopiere en fil over i win/sys32 mappen. Helt ærligt, hvor svært kan det være at lave en installation som selv gør det???

Nå, men jeg fik det da til at virke efter at ha læse en installations guide, men det burde nu ikke være nødvendigt. Hvis microsoft kan så kan de andre vel også, eller er de virkelig så meget bedre :-)

Anywho... Videre til installationen af MySQL. Og det er så der hvor jeg er strandet. Okay, man kører installations filen og der bliver tilsyneladene ikke lavet andet end at der bliver smidt nogel filer i en mappe, og derefter intet. Nå tænker man så... Hva skal der så ske? Mon ikke det på en eller ande måde skal startes? Deres installations guide er ikke til meget hjælp, så hva gør man så???

Nogen som kan fårtælle mig hvorfor det skal væres et hel aftens projekt at installere en webserver til php når nu en asp webserver kan klares på 5 minutter.

Og så vil jeg da også gerne vide hva jeg gør for at få det min MySQL server til at køre.

Det tager sku ikke hele aftenen at installere en apache webserver med mysql og php... Du skal bare finde de rigtige guider...

installere apache:
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/installer/
installere php:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/
installere mysql:
http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/

sværere behøver det vel ikke at være...

Hilsen Jimmi Westeberg

Jeg har lige fundet de guide og fået det til at virke.

Men hvorfor skal ALT fra unix/linux verdenen være så absolut NOTbrugervenlig at man enten skal ha en guide, eller ha prøvet det mange gange før, for at få det til at virke?

Helt ærlig... Hvor mange andre programmer præver at man skal ind og ændre og kopiere filer rundt selv, og hvorfor ikke lave en installation til MySQL som opretter noget så simpelt som en genvej til WinMySQLadmin, frem for at man skal læse sig frem til det i en guide?

Bare et spørgsmål, som ingen sikkert kan svare på, og dem som svarer mener sikkert ikke at der er så bøvler. Kan også godt være at jeg bare har arbejdet for meget med brugervenlige programmer.

Et andet lille eksempel er at få sat en server op til JSP... Der er to rimelig populære servere til det. Tomcat og JRun. Det ene program kræver en flere siders guide og en masse ændring i filer og sådan noget shit, mens det ander JRun, kører med et simpelt men godt web interface, som guider en hele vejen igennem så man aldrig kommer i problemer eller kommer til at sætte et forkert punktum i en eller anden lille ini fil.

Det behøver skam langtfra at være svært at sætte op. Der er bare ingen der gider lave en installation til det, fordi hvorfor skulle de det når det ikke er påkrævet?

Eller det passer ikke fordi nogle laver faktisk installationer til det. Tror der er noget der hedder PHPTriad eller noget som indeholder det hele.

Og på en Debian Linux maskine tager det et par apt-get kommandoer og så kører php :)

M.V.H.
Loke Dupont aka colde
ICQ: 130413033 MSN: the_colde@msn.dk MAIL: me@colde.dk WWW: http://colde.dk IRC: #colde @ irc.quakenet.org

Jeg har sagt det før, og nu siger jeg det igen:
http://www.mdz.dk

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Du kan da også bare betale 50.000+ for brugevenlig og ufleksibel software som kan det samme....

Jeg har lige for en halv time siden installeret apache/php/mysql
Det var ganske nemt det eneste jeg skulle gøre var at vælge en installationsmappe og derefter den rigtige genvej som lå i startmenuen afhængigt af mit styersystem.

bare et minus at man skal have et dosvindue åbent. Den virkede vist kun til windows men man kan sikkert også finde andre

http://www.firepages.com.au/dev423.htm

Man kan få det hele i en pakke med en installer (PHP, MySQL, Apache, PHPMyAdmin og noget der hedder "FileZilla FTP") på www.apachefriends.org under Projects. Det er den jeg bruger, krævet et minimum af installation, det meste går ud på at trykke "Next" og "Browse" :)

t