Linjeskift?

Tags:    php

Hey...

Jeg er ved at lave et nyhedssystem og mangler nu kun at finde ud af hvordan jeg gør det muligt at lave linjeskift i det man indtaster som nyheden.

Selve nyheden bliver indtastet i et textfield og derefter gemt i en mysql database i et felt af typen text.

Nogen forslag til hvordan jeg får "gemt" linjeskiftet?

Jeg kunne selvfølgelig bare indsætte et par html <br> tag, men det er nok ikke så fandens brugervenligt hvis andre skal bruge det, og det brude da også være muligt at registrere det linjeskift som der kommer når man trykker enter i et textfield.

Linjeskift bliver også gemt... men ignoreres i HTML

brug nl2br funktionen til at erstatte dem med <br>

Linjeskift bliver også gemt... men ignoreres i HTML

brug nl2br funktionen til at erstatte dem med

Okay... Jeg har lige været inde i min db og kigge og kan se at, som du siger, så bliver linjeskiftene taget med.

Så kan jeg jo godt regne ud at det med nl2br som du snakker om er noget som jeg skal bruge når jeg henter teksten ud igen for at vise den, men kunne jeg få et lille hint, jeg har sq ikke lige brugt den funktion før.

Hmm... Jeg har søgt lidt efter funktionen på www.php.net men jeg fatter hat af den meget korte beskrivelse der kommer.

Nogen som evt kan komme med et eks på hvordan jeg får det til at virke.

Jeg har kigget lidt mere åp www.php.net og er kommet frem til at den her funktion også må kunne bruges, men så er det jo bare lige hvordan.

Der står jo ikke lige frem noget gemt i databasen som jeg kan detecte et linjeskift på, eller gør der?

eregi_replace (pattern, replacement, string)

Jeg har kigget lidt mere åp www.php.net og er kommet frem til at den her funktion også må kunne bruges, men så er det jo bare lige hvordan.

Der står jo ikke lige frem noget gemt i databasen som jeg kan detecte et linjeskift på, eller gør der?

eregi_replace (pattern, replacement, string)

Nope, som sagt bruge "nl2br" står for "newline to <br>", altså konveterer den alle "\\n" om til "<br>" og den forsøger sågar at detecte hvilken html du koder, altså f.eks. hvis den finder ud af at du koder xhtml så skriver den "" i stedet. derfor er denne klar at foretrække, du skriver simpelthen bare "echo nl2br($minvariabel)", håber at det kan hjælpe lidt.

Mvh
Kaare

Thx... Jeg slår lige mig selv... :-)

Jeg forsøgte at bruge funktionen inden jeg gemte resultatet i databasen istedetfor at bruge den på det resultat som jeg hiver ud. DOH!!!

t