tegnsæt æøå

Tags:    php

Hej
- har stillet spørgsmålet før men kom til at give point for et svar der ikke helt levede op til det forventede...

jeg har sat php/mysql op (foxserv 1.0) og det kører meget godt bortset fra når jeg henter æøå fra DB'en så vises de forkerte tegn i browseren.
Jeg kan gætte mig til at det skal pilles i apachen/mysql'en eller bare en linje i html'en der får tegnsættene til at passe sammen er der nogen der bøvlet med det før?

æ = underligt "c" med "fnyt over" (prøv at kopier dem ind på en side) ć osv med de andre tegn (åø ÆØÅ + flere vel?)

mojns :-)

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej
- har stillet spørgsmålet før men kom til at give point for et svar der ikke helt levede op til det forventede...

jeg har sat php/mysql op (foxserv 1.0) og det kører meget godt bortset fra når jeg henter æøå fra DB'en så vises de forkerte tegn i browseren.
Jeg kan gætte mig til at det skal pilles i apachen/mysql'en eller bare en linje i html'en der får tegnsættene til at passe sammen er der nogen der bøvlet med det før?

æ = underligt "c" med "fnyt over" (prøv at kopier dem ind på en side) ć osv med de andre tegn (åø ÆØÅ + flere vel?)

Sådan som jeg har forstået det, skal du nok i stedet have fat i en str_replace(). Den kunne bruges eks sådan her:
$str = str_replace("æ", "æ", $str); hvor $str skal erstattes af din variabel.
------------------
Living is breakfast at the computer.

Hej

Sådan som jeg har forstået det, skal du nok i stedet have fat i en str_replace(). Den kunne bruges eks sådan her:
$str = str_replace("æ", "æ", $str); hvor $str skal erstattes af din variabel.
------------------
Living is breakfast at the computer.

mojn

ja man kan jo altid programmere sig ud af det...men jeg ser det mere som et opsætningsproblem, som andre også må have haft.
men tak for svaret :-) men hvis der skulle komme en forbi med en anden løsning, ville det være dejligt....da det ellers giver en lidt grim kode i mit projekt :-)

har du set efter om der findes nogle nye versioner af din software?

[Verden er hvad du gør den til!]

har du set efter om der findes nogle nye versioner af din software?

[Verden er hvad du gør den til!]

mojn
hej det gør der 120% sikkert, men det vil 99,9% sikkert ikke løse mit problem :-)

t