Filer eller database

Tags:    php

Hvad er bedst.. At gemme sine PHP-sider i en database og nærmest include dem derfra, eller include dem fra filer? Her tænker jeg både på ydelse og muligheder. Fx kan man i en database tilknytte en masse ekstra informationer, samt lave et søgesystem. Med filer er det derimod nemmere at tage backup og dele med andre.

Jeg har i øjeblikket en blanding, hvor siden includes fra database hvis muligt, ellers laver den fall-back til en backup der er gemt som fil, og hvis det også mislykkes får læseren en fejlmelding.

// XyborX \\\<?php $thinkers=Array('Albert Einstein'=>'Imagination is more important than knowledge');?>

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det mest sikre er vel at gemme sine data i en database og hente dem ud i sine PHP-dokumenter.. Ved ikke om det er det du mener med at include filerne fra databasen..

Men tekstfiler er problematiske både fordi de er tilgængelige fra alle der kender URL'en til dem, og det er nemmere og der er flere muligheder (mig bekendt) for at opsætte en database mest overskueligt, og få smidt dataen ud så den ser pænest ud... Tilgengæld kan der så være folk der synes det er mere besværligt at bruge DB'er fremfor txt-filer... !

---------------
www.ralum.dk // ralum@ralum.dk

Hvad er bedst.. At gemme sine PHP-sider i en database og nærmest include dem derfra, eller include dem fra filer? Her tænker jeg både på ydelse og muligheder. Fx kan man i en database tilknytte en masse ekstra informationer, samt lave et søgesystem. Med filer er det derimod nemmere at tage backup og dele med andre.

Jeg har i øjeblikket en blanding, hvor siden includes fra database hvis muligt, ellers laver den fall-back til en backup der er gemt som fil, og hvis det også mislykkes får læseren en fejlmelding.

// XyborX \\\<?php $thinkers=Array('Albert Einstein'=>'Imagination is more important than knowledge');?>

I PHP vil det nok klart være bedst, og mest sikkert, at gemme i en DB. Da alle og en
hver bare kan læse i den fil som du gemmer i.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Jeg vil absolut mene at en db (læs: MySQL) er det mest brugbare. Dog er ulempen at en db først skal installeres, hvorimod .txt-filer kan gås lige til. Men jeg vil klart sige at den tid man skal bruge på at installere den gratis MySQL-db langt opvejes ved funktionaliteten :).
------------------
// Jonathan at Holst dot tk

Rasmus gav dig PHP'en... Brug den.

Tror I har mistfortået mig lidt. Det fungerer sådan at man kan gemme sine PHP-koder/sider i databasen (MySQL), evt med andre oplysninger såsom titel, beskrivelse osv. Når man vil hente siden, så henter man koden fra databasen og hælder den ind i eval(), som udfører PHP-koden. Et mere almindeligt alternativ er, at gemme PHP-koderne i PHP-filer og include dem.

Eksempel:
Istedet for include('test.inc'), gør man sådan:
eval(mysql_result(mysql_query("SELECT code FROM pages WHERE name='test' limit 1",$db_link),0));

// XyborX \\\<?php $thinkers=Array('Albert Einstein'=>'Imagination is more important than knowledge');?>[Redigeret d. 18/12-02 09:02:06 af XyborX]

På den måde kan man sige at hvis oplysningerne er super-secret er det meget smart at fyre dem ind i en DB, men er de ikke ser jeg ingen grund til besværet i at proppe det hele ind i en db og kalde dem ud med queries, frem for include!

---------------
www.ralum.dk // ralum@ralum.dk

t