PHP og MS Access

Tags:    php

Hejsa,
jeg er ny i PHP, og har læst en del artikler her på siden, og hvad jeg ellers har kunnet finde omkring PHP. Hvergang der bliver nævnt databaser sammen med PHP, er det dog kun MySQL der bliver diskuteret! Jeg har et komplet databasesystem der er bygget op i MS Access, og derfor ønsker jeg fortsat at bruge Access-databasen (.mdb-filen) på internettet.

Hvordan kombinerer jeg MS Access med PHP, er der nogen der kan hjælpe mig?
- placering af databasen?
- connecte til databasen?
- forespørgselssyntaks, virker det der er omtalt sammen men MySQL?

Med venlig hilsen
Lars Frederiksen

7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Så har jeg kigget nærmere på det og medmindre du insisterer på at benytte MS ACCESS kan jeg kun fraråde dig den løsning. Det kræver en hel del arbejde og forståelse for ODBC strukturen MEN det kan godt lade sig gøre - har lige sat det op og afprøvet følgende script.

Fold kodeboks ind/udKode 

Problemet er, at selvom du benytter dig af SQL-queries som er identiske med mySQL så får du tingene tilbage på en anderledes vis end, hvis du benytter dig af de ækvivalente mySQL funktioner.

I mySQL får du eksempelvis et array ud for hver række, som du nemt og enkelt kan hive dine variable ud af, men via. ODBC skal man først bruge odbc_fetch_row til at hente en række - kun php ved hvor den række bliver gemt - og derefter er man nødsaget til at kalde odbc_result($connection,"søjle_x") for hver enkelt værdi i rækken. BESVÆRLIGT

MEN DET KAN GODT LADE SIG GØRE

Du skal da bare bruge ODBC... den er indbygget i de fleste PHP distributioner.

Se http://www.php.net/manual/en/ref.odbc.php for en komplet liste over ODBC funktioner i PHP

Du skal bare sætte din .mdb fil op så man kan tilgå den via. ODBC.
Det gør du gennem kontrol-panelet -> ODBC

...og ja syntaksen er nogenlunde den samme, idet ODBC også kører på SQL-queries (se linket)[Redigeret d. 25/11-02 19:01:41 af Erik K. Aarslew-Jensen]

Hejsa,
jeg er ny i PHP, og har læst en del artikler her på siden, og hvad jeg ellers har kunnet finde omkring PHP. Hvergang der bliver nævnt databaser sammen med PHP, er det dog kun MySQL der bliver diskuteret! Jeg har et komplet databasesystem der er bygget op i MS Access, og derfor ønsker jeg fortsat at bruge Access-databasen (.mdb-filen) på internettet.

Med venlig hilsen
Lars Frederiksen

Jeg tvivler på at man kan det...
Men hvorfor også bruge Access når man har mysql ?
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???

Hejsa,

Med venlig hilsen
Lars Frederiksen

Jeg tvivler på at man kan det...
Men hvorfor også bruge Access når man har mysql ?
-
neuroman? det' da mig :D
Aloha - Er du fresh???

Det kan man, men jeg ved ikke hvordan. Jeg ved det fordi at phpBB2.0.2 kan køre på Access.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Du skal da bare bruge ODBC... den er indbygget i de fleste PHP distributioner.

Se http://www.php.net/manual/en/ref.odbc.php for en komplet liste over ODBC funktioner i PHP

Du skal bare sætte din .mdb fil op så man kan tilgå den via. ODBC.
Det gør du gennem kontrol-panelet -> ODBC

...og ja syntaksen er nogenlunde den samme, idet ODBC også kører på SQL-queries (se linket)
[Redigeret d. 26/11-02 16:42:27 af Erik K. Aarslew-Jensen]

Hvis du (eller LFC Marketing) skal bruge en erfaren PHP & Database programmør rent professionelt er mine services også tilgængelige via freelance arbejde, se min profil for yderligere oplysninger og email.

Hvis du (eller LFC Marketing) skal bruge en erfaren PHP & Database programmør rent professionelt er mine services også tilgængelige via freelance arbejde, se min profil for yderligere oplysninger og email.

Jeg tester lige scriptet inden jeg uddeler UP
Hvor skal .mdb-filen placeres?

Med venlig hilsen
Lars Frederiksen

Hvor du nu engang har lyst til. Du skal alligevel ind i "ODBC Data Source Administrator" og oprette en "System DSN" og her vil du blive prompten for locationen af filen. Husk at bruge MS Access driveren...

t