Sessions...

Tags:    php

Hejsa!

Jeg har kigget lidt på session artiklen der er her på siden. Men synes ikke rigtig den forklarer det jeg skal bruge...

Jeg skal bruge:
En artikel der forklarer hvordan man bruger sessions på den måde at hele ens website kommer til at køre via én fil. Hvis det overhovedet kan lade sig gøre altså.

Jeg har set dettet fungerer i ASP, men jeg er temmelig ny til php så ved som sagt ikke om det kan lade sig gøre i php.

Nogen som lige kan smide et link eller forklarer hvordan man gør det?

Eller er det bare mig der har misforstået det hele? ;o)

// Michael

10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nej det er ikke et admin-modul. Jeg skal bare lave en ganske alm. hjemmeside. Og den skal så køre over 1 fil. Jeg har kigget lidt på den på razor.dk. Men gider du ikke opstille et lille eksempel på hvordan jeg kunne gøre?

// Michael

Er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis jeg forstår det rigtigt behøver du ikke specielt sessions til din side.

Her er måden man kan lave en side der kører på index.php:

<html>
<head>
<title>Test!</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="dit-css-skema.css">
</head>
<body>
<h1>Dette er min side!</h1><br>
<p><b>Menu<b><br>
<a href="index.php?site=news">news</a><br>
<a href="index.php?site=contaxt">contact</a><br>
<a href="index.php">home</a></p>
<?
if ($site == "news") {
include "news.php";
else if ($site == "contact") {
include "contact.php";
} else {
?>
<p>Du er på forsiden...</p>
<?
}
?>
</body>
</html>

Her includer du ganske simpelt news.php med dine nyheder ind på siden når $site == "news" etc.

Jeg håber det kunne bruges?!

---------------
www.ralum.dk // ralum@ralum.dk

Hejsa!

Jeg har kigget lidt p¥å session artiklen der er her p¥å siden. Men synes ikke rigtig den forklarer det jeg skal bruge...

Jeg skal bruge:
En artikel der forklarer hvordan man bruger sessions p¥å den m¥åde at hele ens website kommer til at k¥÷re via ¥én fil. Hvis det overhovedet kan lade sig g¥÷re alts¥å.

Jeg har set dettet fungerer i ASP, men jeg er temmelig ny til php s¥å ved som sagt ikke om det kan lade sig g¥÷re i php.

Nogen som lige kan smide et link eller forklarer hvordan man g¥÷r det?

Eller er det bare mig der har misforst¥ået det hele? ;o)

// Michael

Skal lige h©ªre om du vil ha en artikel om det eller bare en lille forklaring? Det med linket kan jeg sagtens klare:
http://www.langelykke.dk/programmering.php.sessions.php
^^ Det var der jeg l©¡rte sessions.
------------------
Rasmus gav dig PHP'en... Brug den.

Hejsa!

Jeg har kigget lidt p¥å session artiklen der er her p¥å siden. Men synes ikke rigtig den forklarer det jeg skal bruge...

Jeg skal bruge:
En artikel der forklarer hvordan man bruger sessions p¥å den m¥åde at hele ens website kommer til at k¥÷re via ¥én fil. Hvis det overhovedet kan lade sig g¥÷re alts¥å.

Jeg har set dettet fungerer i ASP, men jeg er temmelig ny til php s¥å ved som sagt ikke om det kan lade sig g¥÷re i php.

// Michael
Skal lige h©ªre om du vil ha en artikel om det eller bare en lille forklaring? Det med linket kan jeg sagtens klare:
------------------

// Michael

Hmm... synes desværre ikke rigtig den der artikel kunne bruges. Det er ganske simpelt det jeg beder om (tror jeg da). Det skal bare fungerer sådan at jeg har én fil fx index.php. Den fil skal hele min side så køre på.

Men hvordan er det så at jeg fx linker hen til en anden side i filen? (Forstod du det?)
Ved godt det er forvirrende det jeg beder om, men kan ikke forklare det bedre da jeg ikke selv helt forstår det :/

// Michael

Hejsa!

Jeg skal bruge:

// Michael
------------------
// Michael

Hmm... synes desværre ikke rigtig den der artikel kunne bruges. Det er ganske simpelt det jeg beder om (tror jeg da). Det skal bare fungerer sådan at jeg har én fil fx index.php. Den fil skal hele min side så køre på.

Men hvordan er det så at jeg fx linker hen til en anden side i filen? (Forstod du det?)
Ved godt det er forvirrende det jeg beder om, men kan ikke forklare det bedre da jeg ikke selv helt forstår det :/

// Michael

Altså, du linker vel bare ved alm. HTML? Sessionen kører bare med (se razor.dk for mere praktisk info om sessions). Skal lige spørge om det er et admin-modul du skal lave?
------------------

Nej det er ikke et admin-modul. Jeg skal bare lave en ganske alm. hjemmeside. Og den skal så køre over 1 fil. Jeg har kigget lidt på den på razor.dk. Men gider du ikke opstille et lille eksempel på hvordan jeg kunne gøre?

// Michael

// Michael

Er ikke helt sikker på hvad du mener, men hvis jeg forstår det rigtigt behøver du ikke specielt sessions til din side.

Her er måden man kan lave en side der kører på index.php:

<html>
<head>
<title>Test!</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="dit-css-skema.css">
</head>
<body>
<h1>Dette er min side!</h1>
<p>Menu
<a href="index.php?site=news">news</a>
<a href="index.php?site=contaxt">contact</a>
<a href="index.php">home</a></p>
<?
if ($site == "news") {
include "news.php";
else if ($site == "contact") {
include "contact.php";
} else {
?>
<p>Du er på forsiden...</p>
<?
}
?>
</body>
</html>

Her includer du ganske simpelt news.php med dine nyheder ind på siden når $site == "news" etc.

Jeg håber det kunne bruges?!

---------------

Hvis det er det, så må det jo være Querystring du har brug for... Lissom Rasmus har vist ovenfor. På siden skal det bare se sådan her ud:
<?php
if($site == "site-navn"){
echo "Bla bla bla";
}
else
{
echo "bla Bla Bla";
}
?>
Something like that?
------------------

Nej, det er ikke det jeg mener :/ Det der har jo intet med sessions at gøre..

Kan ikke forklare hvad jeg mener så, hvis du ikke forstår det der.

Men lad mig da lige komme med et eksempel:

Lad os sige jeg vil lave en gæstebog, den gæstebog skal have en form man kan skrive indlægget, og en side man kan læse dem.

Når man kommer ind på siden med gæstebogen, er det første man skal se er alle indlæggende. På den samme side skal der være et link som fx hedder "skriv i gæstebogen!" Efter hvad jeg har fattet ville det link skulle angives med et ID. Så den faktisk åbner formen man skal skrive i, på samme side.

På den måde mener jeg at det hele skal køre over samme fil. Håber du forstod det, og håber du stadig vil hjælpe mig lidt :o)

// Michael

Hvis jeg forstår dig ret vil det svare til at når man her på udvikleren trykkede på besvar indlæg kom formen frem nederst på siden i stedet for at den åbner en ny side. Er det sådan du mener?!

Hvis det er det har det stadig intet med sessions at gøre, og det laves på samme måde som jeg skrev ovenover:

<?

echo "Her står alle indlæggende... <a href=\\"dinside.php?action=skriv_indlaeg\\">Skriv indlæg</a>";

if($action == "skriv_indlaeg") {
?>
<form method="post" action="gem_indlaeg.php">
<p>din form her!!</p>
</form>
<?
}
?>

---------------

Hvis jeg forstår dig ret vil det svare til at når man her på udvikleren trykkede på besvar indlæg kom formen frem nederst på siden i stedet for at den åbner en ny side. Er det sådan du mener?!

Hvis det er det har det stadig intet med sessions at gøre, og det laves på samme måde som jeg skrev ovenover:

<?

echo "Her står alle indlæggende... <a href=\\"dinside.php?action=skriv_indlaeg\\">Skriv indlæg</a>";

if($action == "skriv_indlaeg") {
?>
<form method="post" action="gem_indlaeg.php">
<p>din form her!!</p>
</form>
<?
}
?>

---------------

Ja, det er altså Querystrings du skal have fat i... Jeg kan i hvertfald ikke få det til andet, udfra det du siger
------------------

Tjah, no wonder jeg så ikke har forstået de artikler jeg har læst om sessions. Havde bare ladet mig fortælle det var sessions man gjorde det i. Men tak for hjælpen begge to! Forstår det nu :)

// Michael

t