2 apørgesmål

Tags:    c++

<< < 12 > >>
jeg har 2 spørgesmål:

1: Hvordan kan man skrive noget oven i noget der allerede er skrevet?
f.eks. når man loader debian så kommer der sådan en tekst frem.
loading |= | 1%
så i næsten
loading |== | 2%
osv.
det er meget alm. det svære er bare den kun skriver det i en linie... så det ligner en loading bar...? hvordan laves det i C++?

2: Hvordan laver man at man kan skrive e i en variable? lyder lidt mærkeligt, men man behøves ikke at skulle trykke enter? fordi at lige når man har trykket på e så læser den det og udføre en handling? hvordan lavesw det???

håber ike kan forstå det...

på forhånd tak
hilsen Rune B alias RunesS
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

1)
Hvis det er en alm. konsol applikation du udvikler skal du bare kigge nærmere på følgende:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dllproc/base/setconsolecursorposition.asp

Det skulle meget gerne kunne hjælpe dig på sporet :)

Mvh. Thomas Lykke Petersen

[Redigeret d. 19/08-04 15:16:40 af Thomas Lykke Petersen]

jeg har 2 spørgesmål:

f.eks. når man loader debian så kommer der sådan en tekst frem.
loading |= | 1%
så i næsten
loading |== | 2%
osv.
det er meget alm. det svære er bare den kun skriver det i en linie... så det ligner en loading bar...? hvordan laves det i C++?

2: Hvordan laver man at man kan skrive e i en variable? lyder lidt mærkeligt, men man behøves ikke at skulle trykke enter? fordi at lige når man har trykket på e så læser den det og udføre en handling? hvordan lavesw det???

håber ike kan forstå det...

på forhånd tak
hilsen Rune B alias RunesS
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

1. Jeg går ud fra at du snakker om konsolen? Det er lang tid siden jeg lavede noget i C++ men jeg kan da lige huske at den gang gjorde jeg det ved at slette skærmen clearscreen eller noget i den stil. og så skrev jeg bare tomme linier ud indtil det passede med der hvor der skulle stå noget. Herefter skrev jeg det der skulle stå! Når der skulle stå noget nyt gjorde jeg det helt samme en gang til :) smart

2. I java kan du implementere en keyListener, altså en klasse der lytter efter på keyboardet og fortæller dig hvornår og hvad det bliver trykket på tastaturet, jeg mener det er noget lignende man gør i C++!

Håber det hjalp :)

---
Simon

Hvis vi snakker om en konsol under windows, er der eksempler på begge dele her:

http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/menu.html

Kik efter SetConsoleCursorPosition og get_key, bemærk at get_key returnerer en VK_xxx, for bogstaver er det f.ex 'F', den kan ikke se forskel på F og f.

Fold kodeboks ind/udKode 

Hejsa

Men vil den ikke clear hele outputtet i konsolen i stedet for bare det område som man ønsker at overskrive? :) Derfor foreslår jeg at du kigger på konsol windows API'et i stedet :)

Min kode overskriver linjen. Rune snakkede om Debian så Windows API'et er nok ikke det rigtige sted. Så er der ncurses biblioteket.

Min kode overskriver linjen. Rune snakkede om Debian så Windows API'et er nok ikke det rigtige sted. Så er der ncurses biblioteket.

Det kan gøres med Windows API'et, da jeg selv har gjort det for mange år siden i en applikation jeg udviklede :)

Det kan gøres med Windows API'et, da jeg selv har gjort det for mange år siden i en applikation jeg udviklede :)

Men det var med garanti ikke under Linux for dér virker Windows API'et altså ikke så godt (medmindre man bruger emulator).

jeg skrev det med debian for at i kunne få et exempel på hvad jeg skulle lave, altså en loader bar...
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

jeg skrev det med debian for at i kunne få et exempel på hvad jeg skulle lave, altså en loader bar...
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

OK.
Hvis du kan holde det til en enkelt linje så virker "\\r" udemærket. "\\r" hopper tilbage til starten af den nuværende linje og så kan du skrive linjen igen. Hvis du skal skrive på andre linjer så er Windows API'et det rigtige valg (under Windows).

Du har bl.a.:
Fold kodeboks ind/udKode 

Jeg hakkede lige hurtigt følgende sammen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Det viser Dato og tidspunkt og bliver opdateret hvert sekund.

[Redigeret d. 24/08-04 16:48:46 af Robert Larsen]

[Redigeret d. 25/08-04 17:22:16 af Robert Larsen]

<< < 12 > >>
t