c++ og netværk

Tags:    c++

Jeg har kigget lidt på artiklen
http://www.udvikleren.dk/article.php?aid=192
men er stødt på et par problemer.
Jeg har kopieret kildekoden direkte ind, men får følgende kopilerfejl.

WSADATA' undeclared (first use this function)

(+ en masse andre)

Nogen som har et bud på, hvad der går galt?

Jeg anvender Dev-C++ ver.4.01

Mvh.
Kåre
-----
If you want to save the world
You have to push some old ladies down the stairs

6 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har kigget lidt på artiklen
http://www.udvikleren.dk/article.php?aid=192
men er stødt på et par problemer.
Jeg har kopieret kildekoden direkte ind, men får følgende kopilerfejl.

WSADATA' undeclared (first use this function)

(+ en masse andre)

Nogen som har et bud på, hvad der går galt?

Jeg anvender Dev-C++ ver.4.01

Mvh.
Kåre
-----
If you want to save the world
You have to push some old ladies down the stairs

Får du også en fejl, som siger at en fil du har prøvet at include, ikke eksistere???

Jan Larsen
CO-owner Jabo-web.com
http://www.jabo-web.com/ref=3

Får du også en fejl, som siger at en fil du har prøvet at include, ikke eksistere???

Jeg ved ikke lige hvad der gik galt i første forsøg, fo nu kan jeg godt kompilerer koden. Dog opstår følgende fejl i forbindelse med linkningen af koden

c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x170):net_test_src.c: undefined reference to `WSAStartup@8'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x1cd):net_test_src.c: undefined reference to `inet_addr@4'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x25f):net_test_src.c: undefined reference to `inet_ntoa@4'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x2e4):net_test_src.c: undefined reference to `WSACleanup@0'

Håber der er en eller anden som kan hjælpe

Mvh.
Kåre

Jeg ved ikke lige hvad der gik galt i første forsøg, fo nu kan jeg godt kompilerer koden. Dog opstår følgende fejl i forbindelse med linkningen af koden

c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x170):net_test_src.c: undefined reference to `WSAStartup@8'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x1cd):net_test_src.c: undefined reference to `inet_addr@4'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x25f):net_test_src.c: undefined reference to `inet_ntoa@4'
c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o(.text+0x2e4):net_test_src.c: undefined reference to `WSACleanup@0'

Håber der er en eller anden som kan hjælpe

Mvh.
Kåre

Det er fordi du har glemt at lænke med ws2_32 lib'et. Der står følgende i artiklen: "Det compiler uden problemer under Linux, men under Windows skal vi lænke med
ws2_32 biblioteket. Det gør du i Dev-C++ gennem "Project->Project
Options->Parameters->Add Library or Object". Så finder du dit Dev-C++
bibliotek, hvorunder der er et 'lib' bibliotek. Her vælger du 'libws2_32.a' og
trykker OK"

Det er fordi du har glemt at lænke med ws2_32 lib'et. Der står følgende i artiklen: "Det compiler uden problemer under Linux, men under Windows skal vi lænke med
ws2_32 biblioteket. Det gør du i Dev-C++ gennem "Project->Project
Options->Parameters->Add Library or Object". Så finder du dit Dev-C++
bibliotek, hvorunder der er et 'lib' bibliotek. Her vælger du 'libws2_32.a' og
trykker OK"

Nej - det er ikke tilfældet. Jeg linker faktisk til libws2_32.a - og at der er XP gør vel ingen forskel eller ??

Mvh.
Kåre

Jeg linker faktisk til libws2_32.a

Så er der noget helt galt!
For lænkeren siger, at den ikke kan finde WSAStartup, WSACleanup og andre funktioner, som findes i ws2_32. Kan jeg få dig til at kopiere linjen hvor lænkeren bliver kaldt ?
I Dev-C++ vælger du "Compile Log" nederst og kopierer linjen som ser ca. sådan her ud:

g++.exe test.o -o "test.exe" -L"C:/program files/Dev-Cpp/lib" "../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libws2_32.a"

Den siger: lænk objekt filen 'test.o' sammen med lib'et "../../../Program Files/Dev-Cpp/lib/libws2_32.a" og producer filen "test.exe"

[Redigeret d. 29/07-04 13:16:30 af Robert Larsen]

here goes

C:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Bin\\g++ "c:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\dev-c\\net_test_src.o" -o c:\\kmr\\priv\\cpp_de~1\\dev-c\\Net_test.exe C:\\Programmer\\Dev-C++\\Lib\\libws2_32.a C:\\kmr\\priv\\CPP_DE~1\\dev-c\\rsrc.o -s -IC:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Include\\ -IC:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Include\\G__~1 -IC:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Include\\ -LC:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Lib\\ -BC:\\PROGRA~1\\DEV-C_~1\\Bin\\ -Ic:\\kmr\\priv\\cpp_devel\\include

Det kommer vist til at stå lidt rodet, men håber du kan læse det.

Mvh.
Kåre

t