Styre lys fra pc

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Jeg kunne godt tænke mig at styre en række lamper (bare en lille fatning med en lille pære i) fra min pc til at lave små lysshows. Problemet er bare. Jeg aner ikke hvordan jeg skal komme i gang. Der skal være rimelig mange pærere (har ikke besluttet hvor mange men over 30). Hver lampe skal kunne tændes/slukkes uafhængigt af alle andre lamper. Nogen der ved hvad jeg skal have fat i?

-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

12 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du kan nøjes med 32 lamper:

http://brinck.dk/byggesaet/br847.asp

Har kigget på det. Men hvordan sætter man lamperne til. Bare ned over de pins der er på? Tror jeg skal bruge omkring 48 lamper :S.

G e-- h! !r y--

Printet kan ikke levere nok strøm til at tænde en lampe, så du skal have et relæ på (hvis det er 220 volt) eller en transistor + en modstand pr lampe.

Printet kan kun styre 32 lamper. Du skal selv lodde det sammen.

Altså jeg mener ikke en f.eks. 40 watt normal pærer. Det er dem her jeg snakker om.

http://www.hometrainingtools.com/catalog/physical-science-physics/electricity-electronics/p_el-lamp1-5.html

G e-- h! !r y--

Der er to problemer:
1: Det er 1,5 volts pærer, printet giver 5 volt, så de 5volt skal laves til 1,5 volt.
2: Der står ikke hvor meget strøm pæren trækker, men jeg er ret sikker på at de trækker mere en de 12,5 mA som printet kan levere.

Begge problemer kan løses ved at koble en modstand og en transistor på hver udgang. Du skal så finde/lave en 1,5 volt strømforsyning, hvilket ikke er helt let. Har de ikke 5volts pærer? Og hvor mange watt bruger pærene?

TÆnkte også lidt på dioder istedet...hvis det er nemmere.

G e-- h! !r y--

Normale lysdioder kræver 20 mA, printet kan kun levere 12,5 mA hvis du har alle tændt på samme tid. Det er ikke usansynligt at du kan finde lysdioder der kun kræver 12,5 mA.
Det er noget lettere med lysdioder, så skal du kun bruge en modstand pr lysdiode, og det kræver ikke en ekstra strømforsyning.
Prøv at kontakte Brinck.

Ok. Tak for det. Men har så stadig problemet med at jeg skal bruge mere end printet kan klare :S

G e-- h! !r y--

Hvis du har to com-porte kan du bruge 2 byggesæt og dermed få 64 udgange.

Et diagram til elektronikken til et print der har mere end 32 udgange er ikke vanvittigt svært at lave, men dog lidt ud over mine evner og kræver at du selv køber stumperne og finder ud af at sætte det sammen.

eksperten.dk har en kategori for elektronik, måske skulle du spørge der. Eller i nyhedsgruppen dk.teknik.elektronik

Har desværre kun en enkelt port. Men tak for rådet om exp.dk. Tror jeg lukker tråden nu. Tak for hjælpen.

Smid et svar så får du pointsne :D.

G e-- h! !r y--

[Redigeret d. 24/07-05 15:04:50 af Jonas (Decko)]

<< < 12 > >>
t