Nuke disk

Tags:    diverse

I nogle virus tilfæld kan det være godt at have en nuke disk hved hånden. Altså en diskette hvor man kan slette windows (bruger jeg hvis windowses formattering ikke kan fjerne virussen).

Jeg har i et par år brugt:
http://dban.sourceforge.net/

Men desværre er jeg ikke så glad for den. Skal man nemlig formattere sin computer med den diskette tager det ca. 1-7 dage (skifter mellem harddiskens plads. Og det er 24 timer i døgnet pc'en skal kører.

Er der nogle der kender et andet effektivt men lidt hurtigere diskette? Gerne en diskette som tager under en time at formattere!

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hvis du har en linux live skive, så kan du tage backup af din masterbootrecord, samt dine partitioners bootrecord (der kan principielt set også sidde virus.)

når du skal tage backup af masterbooten, så skriver du i en terminal (som root):
dd if=/dev/sda of=/sti_og_filnavn bs=512 count=1

vær opmærksom på /dev/sda er hvis du har en scsi harddisk (SATA), hvis du "alm" så skal du skrive /dev/hda

hvis du kun ønsker at tage backup af bootkoden, kan du sætte bs=446 så dit partitions layout forbliver indtakt, hvis du installerer backuppen.

når du så geninstallere backuppen bytter du bare om på hvad henholdsvis if og of er sat til.

ved backup af partitions bootrecord angives partitions nummeret efter sda (eller hda) f.eks. sda1 for c:.

dette her hjælper dog ikke meget, hvis uheldet allerede er ude.

/troels

Hvis en formatering ikke fjerner virusen sidder den sikkert på bootsektoren, så er det vel bare at reinstall denne?

Det er intet med at jeg ikke få fjernet mine virusser, for Nuke Disketten er rigtig effektiv, men tager bare et halvt år :D

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Valgte at lukke den da jeg ikke rigtig fik et brugbart svar!

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

t