Mac eller Windows?

Tags:    diverse

Hey..

Gik lige forleden og tænkte på hvad der var bedst af disse 2 ting?
-Microsoft Windows
-Apple Mac
Har aldrig stiftet bekendtskab med Apples produkter, så har heller aldrig fået nogen viden om hvad forskellen er..

Mit spørsmål går i al sin enkelthed ud på:

Er Mac-systemet besværligt at finde rundt i? (Et rygte jeg har hørt)
Er det ene produkt bedre end det andet til nogle ting og omvendt?
Hvilket produkt er "bedst"?

På forhånd tak
Anders

Ps.
Jeg har taget forbehold i, at det ikke er nogen speciel version af Windows (f.eks. XP Pro, XP Home). Det samme gælder Mac!
Har desværre ikke flere UP, men håber i vil hjælpe alligevel..

[Redigeret d. 12/05-05 12:01:15 af Si]

Først og fremmest, dette emne er utroligt subjektivt. Alle har deres egen holdning.

Er Mac-systemet besværligt at finde rundt i? (Et rygte jeg har hørt)

Næh, tværtimod, vil jeg mene. MacOS X, Mac-styresystemet, har et interface der er ret brugervenligt opbygget, og det underliggende system er baseret på Unix, som jeg finder langt mere simpelt og logisk end Windows' noget mere fragmenterede DOS/OS2/VMS hybridsystem.

Er det ene produkt bedre end det andet til nogle ting og omvendt?

Selvom der findes en serverudgave af MacOS X, så er den ikke så udbredt, og nok heller ikke lige så god som en ægte Unix-server (GNU/Linux, Solaris, etc) eller Windows 2003. Apple's systemer har traditionelt altid været udbredt til grafisk arbejde, og mange kunstnere foretrækker dem stadigvæk. Der findes dog ikke lige så mange programmer og spil til MacOS X, som til Windows.

Hvilket produkt er "bedst"?

Det afhænger af hvem man er, og hvad man skal bruge det til. Hvis vi kigger på teknologien, rent objektivt, så vil jeg tro at MacOS X har en lille fordel, om ikke andet, så fordi Apple-hardwaren er designet til OS X, og derfor kører ret godt med det.

--
Blog:
http://www.sigkill.dk/blog

[Redigeret d. 13/18-08 25:19:45 af Troels Henriksen]

[Redigeret d. 12/05-05 12:26:55 af Troels Henriksen]

Mac er faktisk et kanont styresystem som sagtens kan være lige godt og ligefrem bedre end windows, i nogle siturationer.

Designet hos alle apples produkter er kanone, og ikke kun deres OS. Deres computere er også meget mere designsfulde. Her er Windows så langt bag ud i tiden at det er frygteligt.

Er Mac let? Hmm. Det er lidt som Linux. Endten kan man lide det ellers kan man ik. Men man kan altid vende sig til det.

Syns Mac er rigtigt godt til nogle opgaver. Men arbejder man ikke med nogle af de dele, er windows eller linux bedre.
Machingtos har massere af muligheder til musik udvikling. Udover det er det også perfekt til grafik... Det er vært fald det vigtigste!

Tænk dig om, hvis du vil købe mac. Deres computere er nemlig meget dyrere!

Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world

jeg har for nyligt fået min første mac.. det er helt klart nice og nemt at sætte sig ind i. Du skal ikke blive afskrækket hvis nogen siger det er lidt ligsom linux, det er det bestemt ikke på overfladen.. det er iøvrigt unix nedenunder ;)

hvis du intet ved om unix så er det ikke noget problem da du ikke behøver bevæge dig nedenunder brugerfladen.. men hvis du gør så vil du ligsom mig mene det er mega nice.

selve brugerfladen er utrolig brugervenlig og nem at gå til... og så er der en masse nice features som man sidder og ønsker man havde hver gang man skal bruge windows.

der er måske nogen favorit programmer til windows som du ikke kan få til mac.. men så er der også programmer til mac som er bedre alternativer til det tilsvarende windows program.

jeg ville ønske jeg kunne få flashfxp til mac.. men det er det eneste program jeg rigtig mangler. jeg ville også ønske de var hurtigere til at lave mac softwaren.. f.eks java til mac er bagefter .. de har først lige fået 1.5. opera browseren er heller ikke i final version 8... men det er ting som er til at leve med.

mac er dyrt ... eller forholdsvist dyrt.. hvis du køber en low end mac.. f.eks en ibook som jeg har eller en mac mini så vil den ikke være lige så hurtig som en windows maskine til samme pris.. men for mig betyder det ikke det store.. jeg bruger den til skole arbejde som programmering (compiler lidt langsommere) og raportskrivning og lidt surfing/mail.. høre musik og se film er heller ikke et problem.

Windows XP (helst professional) har været mit favorit-operativsystem fra dagen jeg lagde mine fugtige øjne på de første Screenshots. Det er uendelig simpelt, og der er et utal af programmer og hardwaredrivers der kan køres på/fra dette.

Dette operativsystem er verdens mest brugte, og derfor er der også langt større antal spil, programmer og drivers understøttet end til Mac OS X/Tiger og diverse Linux-varianter. Jeg kan kun anbefale dig Windows XP, men jeg vil også pege dig i retningen af det kommende Longhorn, det gør mig blød i knæene at tænke på.

// Kasper

Designet hos alle apples produkter er kanone, og ikke kun deres OS. Deres computere er også meget mere designsfulde. Her er Windows så langt bag ud i tiden at det er frygteligt.

LOL!! :) Det er dog den værste gang skrald jeg længe har hørt! :) hehe...!!!

Apple designer selv deres produkter osv, korrekt! og det er flot! meget flot! :) men at det er MS og Windows problem at du stadig har et gråt kabinet stående kan da aldrig på nogen måde være sandt!!

og for at svare lidt på de originale post, så syns jeg apples Mac OS X er sprødt, men jeg vil under alle omstændigheder aldrig købe en mac før OS X blev x86 kompatibel(rygterne siger at Apple har en testversion af OS X kørende i deres labs på pentium og amd maskiner - det er sgu spændende) :)

Casper

[Redigeret d. 12/05-05 20:00:10 af Casper Steinmann]

t