Bærbar comp.

Tags:    diverse

Hey..

Jeg har i lang tid gået og ville investere i en bærbar computer til mit kommende skoleår på HTX.. Derfor har jeg ledt lidt rundt omkring bl.a. på www.edbpriser.dk.. Selv har jeg ikke rigtigt forstand på hvad alle tingene betyder og hvad man skal vælge og ikke vælge, så i den anledning søger jeg hjælp til at finde en god bærbar comp..

Da computeren ikke kun er til skolebrug, men også til grafik-krævende programmer, må der gerne være et godt grafik-kort i computeren..

Mit spørgsmål går derved ud på, om der er nogle af jer, der kan hjælpe mig med at finde en god bærbar computer til en forholdsvis billig pris??

På forhånd tak.. Anders..

Ps.
Der behøver ikke medfølge en windows pakke, da jeg selv har en i forvejen..
Max. prisen er på ca. 10.000, men gerne billigere hvis dette er muligt..
Jeg har desværre ike flere UP's, men håber i vil hjælpe mig alligevel..

[Redigeret d. 06/05-05 19:58:02 af Si]

Nu ikke for at ødelægge det, men desværre så hænger god bærbar og billig pris ikke sammen ret tit idag!!

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

[Redigeret d. 06/05-05 20:29:57 af The-Freak]

Nu ikke for at ødelægge det, men desværre så hænger god bærbar og billig pris ikke sammen ret tit idag!!

MH.

The-Freak

[Redigeret d. 06/05-05 20:29:57 af The-Freak]

Hmm.. Jeg har da set en rimelig god bærbar. F.eks. har Merlin i øjeblikket et tilbud på en HP Pavilon til 6.999,-

AMD Athlon Processor 3000+
512 MB DDR Ram
60 GB Hardisk
DVD og CD Brænder
15,4" TFT Skærm
10/100 Lan og modem
32 MB - det eneste man sådan kan pege finger af
Windows XP samt Works følger med

Synes det lyder meget fornuftigt, og designet er dejligt lækkert!

Har selv en Amilo 1425 Widescreen... Den "lille" version af den koster 10.000 ved Merlin... Tilgengæld kan jeg så sige at den yder som en 3 GHz ville gøre!! Her kommer lige nogle specs:

1.7 Pentium M Processor
1024 MB ram
15,4 tommer skærm
Radeon 9700 PRO grafik kort 128 MB ram
40 GB HD
Centrino, så strømbesparende
Dual Layer DVD brænder
Windows XP medfølger
Works 2004(Er ikke sikker på den her)
Trådløst LAN samt 10/100 mbps LAN og modem

Den jeg har er så lidt større men koster tilgengæld også lige 2.000 oven i :P... Forskellen ligger i at der er 80 GB hd istedet for 40 gb, og at der er smidt en del mere software oveni!

Men som nævnt tidligere så kan det lade sig gøre, men på bekostning af et eller andet( I det tilfælde var det grafikkortet, så ikke nogle rigtig store grafikprogrammer som du efterspurgte! )

MH.

The-Freak

[Redigeret d. 06/05-05 23:03:08 af The-Freak]

EDIT:Det her var en fejlpost!... Ville redigere i det jeg skrev før....

MH.

The-Freak

[Redigeret d. 06/05-05 23:02:55 af The-Freak]

[Redigeret d. 06/05-05 23:03:29 af The-Freak]

Jeg gider ikke hjælpe med at finde en, men vil gerne lige give dig nogle råd.

Vent med at købe den til lige inden skoleåret starter, prisen kan nå at falde en del på den tid der går fra nu og til du skal starte.

Køb en computer med mobile processor, det er irriterende at sidde med en der bliver mega varm (egen erfaring)

Hvis den skal kunne køre bare lidt grafikkrævende programmer skal du købe en hvor der ikke er onboard grafikkort!

Den som CHadi nævner vil jeg således ikke vælge (ikke mobileprocessor og kun 32 mb grafikkort (sikkert onboard)).

Tilgengæld ser den som The-Freak nævner ud til både at have et godt grafikkort og mobileprocessor, men jeg ville nu alligevel vente med at købe den til om et par måneder hvis jeg var dig, da du sikkert kan få en med lidt bedre specifikationer til samme pris, på det tidspunkt.
Det kommer selvfølgelig an på om du har noget at bruge den til i sommerferien.

Hilsen

Martin Dybdal (Dybber)

Hey igen..

Tak fro hjælpen med jeres forslag til computer.. Gjorde mig en lille smule klogere på emnet, men ved stadig ikke hvilken jeg skal have, men tror jeg vil følge jeres råd og vente til lige inden start.. Finder nok et eller andet på det tidspunkt så..

Men ellers tak for hjælpen..

Anders

Vil også råde dig til at glemme alt om Merlin, Fona osv.
Deres service (reparationsmæssigt) stinker på det område (tro mig, jeg har engang været så naiv at købe både en stationær og senere en bærbar hos Merlin).
Vælg hellere et firma, som er mere eller mindre dedikeret til bærbare og som har en god service, for eksempel Zepto eller Dell - jeg tror dog ikke at Dell hverken kan eller vil imødekomme både hastighed og pris, i hvert fald ikke i dit prisleje. Men Zepto har nogle ret gode tilbud i dit prisleje, og har også en god service, hvilket kommer af min egen erfaring med Zepto, da jeg ejer en Znote 4200 Extreme. De prøver at tilgodese Dell's service (du kan vælge indmad osv.) på en billig måde.
Vil dog råde dig til, hvis du vælger Zepto, at vente til månendens start, for dér skifter de deres priser.
Jeg bestilte godt nok lige før månedsskifte i sin tid, men jeg kunne sagtens få omstruktureret ordren uden problemer.
Kan kun sige, at hvis valget ligger mellem Merlin og Zepto, så er der absolut intet dilemma, hvis du vil have god service ;-)

Selvfølgelig er valget jo dit.. jeg ville bare lige fortælle, at jeg satsede på god service og gode priser i stedet for kun billige priser (jeg går også på HTX, og der kan man altså hurtigt få et problem, hvis ikke man kan få den repareret den hurtigt, specielt i eksamensperioderne), og om min erfaring med Merlin vs. Zepto.
Jeg vil dog helst ikke udtale mig om andre firmaers service, for der formentlig mange gode, men der er helt sikkert flere dårlige, hvilket man jo næsten kun kan lære af egen erfaring, og ellers blive vejledt om ved at læse kommentarer som mine på nettet.
Der er formentlig andre, der vil protestere mod denne post og fortælle dig andet, men min holdning vil stå fast, for jeg har oplevet Merlins dårlige holdning til god service.

1101110100010110000101000001

Killers don't end up in jail - they end up on a high-score!

[Redigeret d. 07/05-05 19:15:25 af Nicolai Lyster Fersner]

Hey igen..

Tak fro hjælpen med jeres forslag til computer.. Gjorde mig en lille smule klogere på emnet, men ved stadig ikke hvilken jeg skal have, men tror jeg vil følge jeres råd og vente til lige inden start.. Finder nok et eller andet på det tidspunkt så..

Men ellers tak for hjælpen..

Anders

Mobil processor er vejen frem :) Det er mit eneste råd.

Slot\\\\ - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk

hvis det skal være billigt kan du evt. prøve at kikke på tyske hjemmesider (de har lidt mindre moms.)
du kan også kikke på amazon.com eller prøve froogle.com

Mvh. Jop... (Jonas F. Jensen)

t