En hjemmeside - hvor meget server-kapacitet?

Tags:    diverse

Hvor stor indflydelse har en enkelt hjemmeside, på serverkapaciteten?
Altså i forhold til regnekraft og kapacitet.

Det afhænger selvfølgelig at sidens størrelse og funktioner, men eksempelvis en side som tweak.dk eller hardware-test.dk (6-7000 besøg pr. dag), hvor mange af såddane sider vil man oftes lade køre på en standard webserver? Dvs. hvor mange af sådanne sider lader webhotellerne køre på deres server, før de sætter en server mere op?
Nu ved jeg ikke lige om det er sådan det fungerer, men jeg håber da i forstår hvad jeg mener.

Jeg skal bruges denne information som dokumentation i en skole-opave.
På forhånd tak.

Det korte svar er: Det kommer an på.

Og nogle faktorer jeg vil nævne er her:

Hvad er en "standard webserver" i din verden?
Herunder: hvilken standard hardware skal der være i den (ram, disk osv), hvilket OS (max connections, overhead), hvilken arkitektur skal der bruges til scalering (cluster, loadbalancer, en enkelt server der skiftes ud til større og større osv) samt hvis der bruges andet end webservices (webserver og plads) er der så en server til f.eks database eller skal det hele køre på samme maskine (betyder en del for bl.a. disk belastning).

Hvad skal være et standard website?
Herunder: et statisk site eller et dynamisk site, et stort CMS system (hvilket), et lille eller et hjemmelavet. Mange muligheder der giver personlige islæt på siderne eller få (hvor meget kan der caches) osv osv osv.

Du nævner selv tweak.dk, og det er ikke dumt at starte der (eller med et andet website).
Du finder ud af hvad de bruger af server hardware og software, og hvad deres load i gennesnit er ... ved at spørge dem direkte om det. Så har du tweak.dk som dit standard website og deres konfiguration som standard webserver.

Og så tager du den derfra.

t