bogstaver og tal???

Tags:    diverse

Hej min lillebror er 9 år og ordblind og han er ikke ret god til at huske hvordan tal og bogstaver ser ud! Problemet er at han ikke vil lave lektier og han er ikke gider gøre en ekstra indsats så han kan få det lært! Så jeg tænkte efter som han jo elsker computer og spil at jeg jo kunne lave et eller andet computer spil som han kan lære hvordan bogstaverne ser ud og hvordan tallene ser ud i! og så lære jeg jo også lidt mere programmering af det samtidig :D men altså mit spørgsmål er om der er nogle der har et par ideer til et godt og samtidigt sjovt lære spil, jeg har nemlig set mange lære spil men de er for det meste kedelige så bestemte jeg ville lave det selv! I spillet skal man bare kunne lære hvordan tallene og bogstaverne ser ud og hvad de hedder!

Nogle der har nogle gode ideer og som er villige til at poste dem her så siger jeg tak :D

Du skal have to billeder af manden, et hvor han står på bredden og et hvor han står på en tue.
Du tegner billederne oven på hinanden.

Okay jeg skal have to billeder af manden en hvor han står på breden og en på en tue Og så skal jeg have en baggrund med vand, land og tuer eller hva???

Ja, en med baggrund. Mindst en tue og to med manden.
Du tegner først baggrunden, så tuerne ovenpå og til slut manden.
Ved at lave tuerne som et seperart billede kan du ændre på antallet af tuer.

Prøv og se om det er sådan du mener jeg har tegnet 5 billeder:
http://www.mytestpage.frac.dk/images/

Det er ok.
mandland behøver kun at være en lille firkant med manden og lidt grå udenom.

Okay nu har jeg så lavet et program med baggrund i
Fold kodeboks ind/udKode 

Men hvordan skal jeg så sætte tuerne oven på???

Du skal have tre HBITMAP objekter, en til baggrund, en til tue og en til mand, den sidste kan du loade efter om han står på bredden, eller om han står på en tue, eller du kan loade dem begge samtidig.

Ved OnPaint tegner du først baggrunden, så tuerne og så manden.
For hver type billede skal du vælge billede (med SelectObject) og tegne (BitBlt).

Jeg forstår ikke det helt jeg har sat stien til alle tre billeder ind nu hvis det da er rigtigt sådan som jeg har gjort??? og så er det meningen jeg også skal lave noget om i OnPaint funktionen eller hva??

min kode ser nu sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Du er nødt til at gemme størrelsen for hver type billede, som det er bruges de samme variable til alle typer billeder, så vinduet bliver for lille.

Billedet med manden på land bør være lige så stort som billedet af mand på tue.

Jeg har prøvet at ændre koden, der skulle nu stå en mand på den ene side, og der skulle være en tue med et A.

Du bør ændre Bitmap, Bitmap1, Bitmap2 så det bliver BackGroundBitmap, TueBitmap, MandBitmap.

Fold kodeboks ind/udKode 

Okay nu har jeg så fået tegnet det og er gået videre til at bevæge manden fra side til side:

Fold kodeboks ind/udKode 

Men jeg mangler stadig at finde ud af hvordan jeg kan opdatere billedet! Så snart jeg trykker på venstre piletast ændre den mandens billede position men det rykker manden sig jo ikke af så jeg skal bruge et eller andet der opdatere billedet så man kan se manden på den nye position! kan du hjælpe???

t