bogstaver og tal???

Tags:    diverse

Hej min lillebror er 9 år og ordblind og han er ikke ret god til at huske hvordan tal og bogstaver ser ud! Problemet er at han ikke vil lave lektier og han er ikke gider gøre en ekstra indsats så han kan få det lært! Så jeg tænkte efter som han jo elsker computer og spil at jeg jo kunne lave et eller andet computer spil som han kan lære hvordan bogstaverne ser ud og hvordan tallene ser ud i! og så lære jeg jo også lidt mere programmering af det samtidig :D men altså mit spørgsmål er om der er nogle der har et par ideer til et godt og samtidigt sjovt lære spil, jeg har nemlig set mange lære spil men de er for det meste kedelige så bestemte jeg ville lave det selv! I spillet skal man bare kunne lære hvordan tallene og bogstaverne ser ud og hvad de hedder!

Nogle der har nogle gode ideer og som er villige til at poste dem her så siger jeg tak :D

Noget simpelt:
Du laver et billede af en flod. Han (i.e. en figur) står på den ene side og skal over på den anden side ved at hoppe fra tue til tue. Hver tue har et bogstav eller tal.
Programmet siger et bogstav eller tal og han skal så hoppe til den tue med det rigtige bogstav/tal ved at trykke på en af piletasterne.
Vælger han forkert falder han i vandet og må starte forfra. Hvis han bliver stående for længe på en tue falder han også i vandet.

Når han kan det, laver du programmet så det siger et ord, han skal så stave ordet ved at hoppe på de rigtige tuer.

Man kan også lave det som et minefeldt, eller...

Det kan laves rimelig simpelt. Start med at lave nogle billeder, et af floden og et antal tuer samt nogle billeder af manden der står, hopper, falder i vandet, osv.

Så tegner du banen ved at putte disse billeder oven på hinanden og skriver bogstaverne på tuerne.

Okay tak bertel er faktisk en god ide :D men hvad tror du jeg skal lave det i jeg er begyndt på lidt SDL som du kan se på tråden oven over eller er der noget der er bedre at starte med og lave ting i hvad syntes du er bedst og næmest???

Det skal programmeres i c++

[Redigeret d. 04/05-05 19:53:41 af Johan]

Jeg kender ikke SDL.
Jeg ville lave det med Win32API.

Okay passer mig også fint da det er Win32API jeg har været igang med fornylig men jeg har bare ikke helt styr på hvordan jeg skal lave det tror du at du kan hjælpe mig bagefter hvis jeg først starter med at lave billederne??? Og hvordan skal jeg lave billederne forstår det ikke helt altså skal jeg tegne et billede hvor manden står på hver af tugerne eller skal jeg tegne noget vand med nogle tuer og så kan man bare rykke manden??? og hvad med tugerne skal de også være tegnet på vandet i forvejen eller kan jeg tegne en tuge og så lægge dem oven på vand billedet inde i c++???

Nu har jeg lavet nogle billeder så kan du se om de ikke kan bruges bare til et prøve program i starten: www.mytestpage.frac.dk/images
Som jeg forstår det er det så meningen jeg skal kunne hente bitmap billederne ind i c++ programmet og så derfra kunne flytte med dem og sådan! Så jeg vil starte med at få hentet billederne ind i programmet men problemmet er jeg har kun denne guide til det: http://www.winprog.org/tutorial/bitmaps.html men jeg vil helst ikke bruge resource filer hvis det kan lade sig gøre uden kender du et sted jeg kan lære hvordan jeg kan få billeder ind uden resource fil eller kan du lave et lille eksempel kode på hvordan man henter et billede ind?

Det letteste at programmere er hvis man bare tegner ovenpå.
Så hver billede skal være en firkant.

Det første er et billede med vandet, og jorden på hver side.
Ovenpå dette lægges nogle tuer på disse tuer skrivet et bogstav, og manden tegnes til sidst.
Så du skal have en mand der står på bredden, og en der står på en tue.
Du kan læse direkte fra en bmp fil med LoadImage, se f.ex:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/snip/bitmap.html

Ok tror jeg har forstået det :D prøver lige at lege lidt med det og så skriver jeg hvis der er noget!

Okay jeg er stødt på et lille problem hvis jeg nu har to variabeler hvordan kan jeg så lægge dem sammen f.eks

char var1[2] = "h";
char var2[2] = "1";

char sammen[2] = var1 + var2;

og så skal værdien af variablen sammen så blive h1 kan du hjælpe med det???

Hvis du vil bruge char array:
char var3[3];
strcpy(var3, var1);
strcat(var3, var2);

Eller med std::string;
std::string S1 = "h";
std::string S2 = "1";
std::string S3 = S1 + S2;

Ok nu ser min kode sådan ud:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men jeg får et par fejl og jeg ved heller ikke om den opdatere vinduet hver gang jeg har trykket på en piletast fejlene er:

Fold kodeboks ind/udKode 

Men ellers hvis de fejl ikke var der så burde manden kunne gå op og ned nu!

t