Lydstyret kontakt, selvbygger sæt?

Tags:    diverse

Jeg fandt lige det her sæt som faktisk kunne være rimeligt smart, da man kan tilslutte fks. en lampe eller lign, og aktivere den ved et klap fks. Jeg kan se at man kan tilslutte et 9 V batteri, men hvordan skulle man kunne tilslutte en lampe fks. er der nogle der kan se sig ud af det?

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID=13099

[Redigeret d. 15/04-05 22:35:07 af GERT]

Der står ikke ret meget mere på producentens hjemmeside:
http://www.smartkit.com/

Den hvide box i hjørnet er måske et relæ, i så fald kan man nok slutte lampen direkte til printet, ellers skal man tilslutte et externt relæ.

På smartkits hjemmeside kan man faktisk se et diagram, på dette kan man se at der er et relæ på printet. Så man kan sansynligvis godt slutte en lille lampedirekte til printet.

Køb sådan nogle kits hos brinck (brinck.dk)... de har tonsvis.... og en masse erfaring.... hos dem kan du bare spørge løs....

best regarda Rune B
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

På smartkits hjemmeside kan man faktisk se et diagram, på dette kan man se at der er et relæ på printet. Så man kan sansynligvis godt slutte en lille lampedirekte til printet.

Jeg har også fundet lidt mere om det:

"Denne kontakt kan tænde og slukke for et apparat,Relæet kan trække op til 2A ved 220V blot ved hjælp af lyd. Et fløjt, klap med hænderne osv. Kan aktivere elektroniske apparater, og indgå i sikkerhedssystemer, tyverialarmer m.m. Mål: 47x74mm.

How it Works
The circuit contains two integrated circuits the first of which is a preamplifier using two op-amps for greater amplification of the microphone signals. The second circuit contains four NAND gates which are connected as a FLIP-FLOP. The flip flop is triggered by the preamplifier’s output and it triggers in turn the output transistor TR1 which controls the relay. As you can easily see with each change of state of the FLIP-FLOP the output transistor will also be forced to change state being either on or off and this consequently turns the relay on or off. The relay is of the changeover type and its contacts are rated for 220 V/2 A. The trimmer P1 is used to adjust the trigger threshold in order to make the circuit sensitive to certain sounds only. There is also a visual indication of the state of the circuit with an LED which shows when it is on that the relay is activated. The microphone used in this project is of the condenser type for greater sensitivity. The supply voltage required for the correct operation of the sound switch is 9 VDC and can be provided from a power supply or a small 9 V battery."

Sådan som jeg læser det, bliver jeg nødt til at klippe ledningen til min lampe over, og så sætte den ende der går op til lampen, i den ene ende af printet, og den anden ende, den med stikket til stikkontakten, skal monteres i den anden enden af printet, derefter montere jeg fks. et 9V batteri på printet. lyder det rigtigt?

Ja, det lyder rigtigt.

Og husk: "Be carefull out there", man kan dø af 220Volt!

Ja, det lyder rigtigt.

Og husk: "Be carefull out there", man kan dø af 220Volt!

Ja, hvis man ikke tager de rigtige sikkerhedsforenstaltniger, kan det skam godt gå galt, men hvis jeg nu skulle være uheldig, så skulle mit HIFI relæ gerne træde til.

Er det mon overhovedet lovligt at lave om på ledningerne?

Det er lovligt hvis det er en løs ledning der ender i et stik til at sætte i en stikkontakt, og det er til eget brug.

Et HIFI relæ sikrer dig ikke hvis du sætter fingrene på begge ledninger, men ikke jord.

Det er lovligt hvis det er en løs ledning der ender i et stik til at sætte i en stikkontakt, og det er til eget brug.

Et HIFI relæ sikrer dig ikke hvis du sætter fingrene på begge ledninger, men ikke jord.

Jeg vil heller ikke arbejde på printet imens lampen er sat i stikkontakten, så burde jeg ivertfald være sikker på ikke at få stød.

Jeg vil heller ikke arbejde på printet imens lampen er sat i stikkontakten, så burde jeg ivertfald være sikker på ikke at få stød.

t