iostream eller iostream.h

Tags:    c++

Hvad er forskellen egentlig på at skrive:
#include <iostream>
og
#include <iostream.h>
?

Når jeg skriver det med ".h", giver Dev-C++ flg. respons:
Fold kodeboks ind/udKode 

Afhænger det af ens compiler, eller hvad er det?
Mine programmer fungerer lige fint med og uden. Men uden ".h" kommer der ingen besked.

Jeg har forresten et "spørgsmål" til, eller mangler rådgivning.
Da jeg er temmelig ny til C++, ville jeg gerne købe en bog. Jeg er bare temmelig usikker på hvad der ville være fornuftigt at købe.
Her på udvikleren står "C++ af Kris Jamsa (128 sider)" til en rate på 4½, men kommentarerne modsiger jo nærmest dette tal.
Længere nede er der "C++ Grundbog af Jesse Liberty (383 sider)", som jeg også har lidt i tankerne. Men jeg ved ikke... Den lyder til at være lidt nem? Jeg har jo anden erfaring med anden programmering, så jeg ved ikke helt?
Hvad vil i anbefale?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
#include <iostream>
og
#include <iostream.h>
?

Når jeg skriver det med ".h", giver Dev-C++ flg. respons:
Fold kodeboks ind/udKode 

Afhænger det af ens compiler, eller hvad er det?
Mine programmer fungerer lige fint med og uden. Men uden ".h" kommer der ingen besked.

Da jeg er temmelig ny til C++, ville jeg gerne købe en bog. Jeg er bare temmelig usikker på hvad der ville være fornuftigt at købe.
Her på udvikleren står "C++ af Kris Jamsa (128 sider)" til en rate på 4½, men kommentarerne modsiger jo nærmest dette tal.
Længere nede er der "C++ Grundbog af Jesse Liberty (383 sider)", som jeg også har lidt i tankerne. Men jeg ved ikke... Den lyder til at være lidt nem? Jeg har jo anden erfaring med anden programmering, så jeg ved ikke helt?
Hvad vil i anbefale?

uden .h = ansi/iso standard (brug den)
-------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg
http://www.westsworld.dk

Hvad vil i anbefale?

Jeg vil i hvert fald anbefale der til ikke at købe C++ af Kris Jamsa, C++ Grundbog kan du købe, men jeg syntes personligt ikke at den er så god nok en rating på 3½. Jeg lærte selv C++ på internettet så har ikke set alt for mange begynder bøger, men lige disse to har jeg læst. C++ Primer har jeg læst den første halvdel af og den virker til at være bedre end begge de to ovenstående.

#include <iostream>
og
#include <iostream.h>

Ifølge C++ standarden er den ingen iostream.h, men nogle kompilere har den, mest for at kunne kompilere programmer fra før C++ standarden blev vedtaget.

Ifølge C++ standarden er der en iostream

I praksis og på de fleste implementationer er forskellen at versionen uden .h har puttet alting ind i namespace std hvorimod dem med .h ikke har bruger noget namsepace.

Så du bør bruge dem uden .h og tilføje:

using namespace std;

Hvilket fortæller at du importerer alt fra namespace std i det nuværende namespace. Eller:

using std::cout;
using std::endl;

Hvilket fortæller at at du vil importere std::cout og std::cout i dit namespace. Eller bedre:

std::cout << "Hello World" std::endl;

Okey... Det var jo en lidt mere detaljeret beskrivelse, men jeg kan jo ikke give dig point :S (Bertel)

Og mht. bogen, så kunne det da godt være at jeg simpelthen bare skulle gøre ligesom dig (Rasmus). Alt det som står i de bøger står nok også på nettet... Så sparer jeg de penge.
Og dig kan jeg jo heller ikke give point :)

Okey... Det var jo en lidt mere detaljeret beskrivelse, men jeg kan jo ikke give dig point :S (Bertel)

Og mht. bogen, så kunne det da godt være at jeg simpelthen bare skulle gøre ligesom dig (Rasmus). Alt det som står i de bøger står nok også på nettet... Så sparer jeg de penge.
Og dig kan jeg jo heller ikke give point :)

HEH ;)

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg
http://www.westsworld.dk

Jamen din besvarelse var skam også fin :D

t