computer "indmad" STOR problem

Tags:    diverse

Okay, lidt inviklet men håber der en haj herinde der ka hjælpe :)

okay, jeg startede med at skulle installere windows XP på en ny maskine, skide nemt. Okay så kom jeg til drivere, så åbnede jeg pc'en for at se hvad for et grafikkort der sad i så jeg ku finde drivere, fint nok ingen problem, jeg fandt ud af det, lukkede lortet. Og så ku min pc godt starte, men skærmen virker ikke, åbnede den igen, for at tjekke om jeg have skubbet et datakabel ud og sådan, skærmen ku godt tændes men fik beskeden: NO SIGNAL! i hovdet..

Så hvad kan jeg have plugget fra? Please hjælp mig :S computeren ka tændes og skærmen ka tændes fungere ikke sammen.

.................................................
www.amris.dk - My site, my crap..

Og så ku min pc godt starte, men skærmen virker ikke, åbnede den igen, for at tjekke om jeg have skubbet et datakabel ud og sådan, skærmen ku godt tændes men fik beskeden: NO SIGNAL! i hovdet..

På de fleste skærme kommer den besked kun hvis signalkablet ikke sidder i. Mit bud er at kablet enten er i stykker eller ikke sidder ordentligt i.

Det kan også være grafikkortet der ikke sidder rigtigt eller er i stykker, men jeg tror det næppe.

Ridefisken

Har også engang haft samme problem... Fandt så ud af at det var processoren (CPU) der var gået sig en tur...! Den fik jeg skiftet og voila så var den i orden igen... Men det kan være så mange ting... Men hvis du kunne installere windows har du jo haft skærmen til at virke... Så det lyder meget mystisk...!

Men prøv evt at køre i VGA tilstand ved at trykke F8 under opstart... Eller er den allerede gal inden da?

Du kan starte med at prøve skærmen på en anden computer, eller være så smart og tjekke om du skulle være kommet til at bøje en af de pins der sidder i stikket på skærmkablet. Det gjorde jeg såmæn engang på min fars arbejdscomputer, så sad i 4 stive timer og skulle rette den ud med en flad skruetrækker. Ja det var tider dengang man var 13 :P

Har også engang haft samme problem... Fandt så ud af at det var processoren (CPU) der var gået sig en tur...! Den fik jeg skiftet og voila så var den i orden igen... Men det kan være så mange ting... Men hvis du kunne installere windows har du jo haft skærmen til at virke... Så det lyder meget mystisk...!

Men prøv evt at køre i VGA tilstand ved at trykke F8 under opstart... Eller er den allerede gal inden da?

altså det er som om at skærmen slet ikke "kan" tlsluttes, okay har prøvet med en anden skærm, har haft skærmen på det, åbnede den for at finde grafikkortet, lukkede, ku ik tænde :S har os tjekket alle data kablerne og det hele!

Okay, jeg tror faktisk at det er CPU'en der ikke er slutte ordenligt til! For den har os lidt problemer med at starte, det er som om den starter, slukker starter og så kører den bare.. Hvad kan jeg have pildet ved hvis det nu sku være cpu'en?

Okay, jeg tror faktisk at det er CPU'en der ikke er slutte ordenligt til! For den har os lidt problemer med at starte, det er som om den starter, slukker starter og så kører den bare.. Hvad kan jeg have pildet ved hvis det nu sku være cpu'en?

Hvis den lsukker, starter, slukker , starter
har du så tjekke om start-knappen sider fast?

-Thomas
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

Hvis den lsukker, starter, slukker , starter
har du så tjekke om start-knappen sider fast?

-Thomas
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

ja, den ka starte.. og være tændt

Så vidt jeg kan forstå, har du fastslået at det ikke er skærmen eller skærmkablet den er gal med, ikke?

Så prøver vi med lidt almen hardware-fejlfinding.

Først skal du lytte efter om dit bundkort siger nogen bip-lyde når du tænder. Hvis det gør, er det en fejlkode, som du kan slå op på bundkort-producentens hjemmeside. Er det ikke tilfældet går vi videre.

Godt, det oplagte vil være grafikkortet. Hvis det er et relativt nyt grafikkort (nyere end Radeon 9500) skal det ofte bruge et ekstra strømkabel til støtte for AGP-porten. Sørg for at dette sidder som det skal (de sidder dog som regel godt fast så det er nok ikke så sandsynligt at det er blevet slået løs, men tjek det alligevel). Sørg også for at kortet sidder helt inde i AGP-porten.

Næste trin (hvis ovenstående ikke hjalp) er at tage al "overflødig" hardware ud. Du piller altså alt ud undtagen bundkort, en enkelt ram-blok, cpu, grafikkort, strømforsyning og harddisken med Windows. Se om den så kan starte med skærmbillede. Hvis den kan, er det bare at sætte tingene i en af gangen indtil den pludselig ikke virker mere. På den måde kan du få lokaliseret det defekte stykke hardware.

Hvis det ikke hjalp, så se om du kan låne dig frem til et andet grafikkort og teste computeren med det eller om du kan få mulighed for at sætte dit grafikkort i en anden computer for at se om det virker der. Hvis det virker der, eller det "fremmede" kort ikke virker i din computer er det ikke grafikkortet den er gal med, og vi springer videre til næste trin. Hvis den virker med et andet grafikkort er dit grafikkort brændt af.

Test rammen på samme måde som du netop har testet grafikkortet ved enten at låne en anden blok og sætte den i eller ved at teste din blok i en anden computer.

Harddisken er næppe problemet, men test den evt. på samme måde,

Hvis det heller ikke hjælper, har vi minimeret problemet til strømforsyning, bundkort eller CPU.

Strømforsyningen kan evt. forsøges udskiftet med en anden fra en anden computer, men det er, ligesom med CPU'en, en større opgave. Efter al sandsynlighed er det dog nok heller ikke i strømforsyningen problemet ligger.

Nu har vi altså CPU'en og bundkortet tilbage. Hvilken en af disse der er defekt er det svært at afgøre. Hvis du kommer så langt, så skriv igen, så tager vi den derfra :-)

Det blev en ordentlig smøre. Håber det hjælper.

/Andreas Møgelmose

----
Don't take life too serious, you'll never escape it alive anyway.

t