CMS system

Tags:    diverse

daws...

Jeg er igang med at lavet et cms system, men jeg har lige et par spørgsmål:

1: Hvad synes i jeg skal gemme de sider man laver/redigere ? som en fil etc. *.html / *.asp / *.php eller i en database eller noget 3.

2: Hvor meget skal man ha adgang til? mener om man også skal kunne ændre på selve designet eller skal det kun være indholdet?

- SpeC|DK - #SpeC.DK @ Q-NET

4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
At udvikle et CMS system kan være en kompliceret proces med mange valg der skal træffes, derfor tror jeg det er en rigtig god idé at lave lidt analyse arbejde inden man går igang med en sådan udviklingsopgave. På den måde får man virkelig gjort sig nogle gode tanker omkring systemets udformning inden man egentlig får skrevet den første kode-linje.

Mvh. Thomas Lykke Petersen

daws...

Jeg er igang med at lavet et cms system, men jeg har lige et par spørgsmål:

1: Hvad synes i jeg skal gemme de sider man laver/redigere ? som en fil etc. *.html / *.asp / *.php eller i en database eller noget 3.

2: Hvor meget skal man ha adgang til? mener om man også skal kunne ændre på selve designet eller skal det kun være indholdet?

- SpeC|DK - #SpeC.DK @ Q-NET

Jeg tror det er noget du selv skal afgøre. Alt sådan noget plejer vel at ligge i fasen FØR man begynder at programmere selve systemet, idet det ellers vil blive ALT for krævende hvis du hele tiden skal overveje om noget skal med osv. Hva forventer du selv af et CMS, hvad synes du selv fungerer bedst; gemme i filnavne eller database?

Det handler om valg. Dit valg. Det du synes virker bedst for dig

Find ud af hvad et CMS er, for dig.

Du kan finde en masse forskellige definitioner på hvad et CMS er ude på nettet, og så kan du vælge den du syntes bedst om eller lave din egen kombination.

Når du er færdig med det kan du så overveje hvilken arkitektur du skal benytte for at nå frem til at kunne honorere din egen definition af hvad et CMS system er og skal kunne.

Nogle definerer det som et system der håndterer indhold og derfor skal kunne modtage indhold i en hvilken som helst form og igen præsentere det i en hvilken som helst form (altså at et CMS skal kunne æde doc, xml, pdf, cvs osv osv og kunne valgtfrit spytte det ud igen som xml, wap, html, xml, pdf, word osv osv osv).

De fleste har nok en svag ide om at et CMS system er en motor til et website som kan ændres nemt igennem et administrations modul, og så er det så forskelligt hvor meget man forventer der kan ændres og hvor nemt det skal kunne ske ;).

Her er Typo3's bud på hvad et CMS er:

http://typo3.com/What_is_a_CMS.1351.0.html

t