Terminalmulator og Terminal type... Hvad er det?

Tags:    diverse

Hvad er Terminalmulator og Terminal type?

Skal vide det til at lave en opgave i skolen (om linux og windows), og at kunne forstår bogen af Linus Torvalds: Bare for sjov...

2 up for 3 linier der forklare det... Behøver ikke at være detaljeret...

KUNNE IKKE RIGTIG finde noget på google og alltheweb.com

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
En terminalemulator er et stykke software der emulerer en gammel hardwarenhed man brugte på mainframes før i tiden (og nu). Den enkelte terminal blev kontrolleret via control-codes (for f.eks. farver, fed skrift, osv.), og disse control-codes definerede hvilken terminal der var tale om. vt100 (fra DEC) er nok den mest udbredte terminaltype, og det er den der emuleres med moderne terminalemulator-programmer.

Det var vist mere end 3 linjer, men håber det dækker. ;-)

Hmmmm. Ja det var det vis...

Men jeg beklærer. Men jeg forstod desværre ikke rigtig hvad du mener.
Du behøver ikke at gå ind i det tekniske (selv om det er meget interresandt). Bare fortæl hvad det er?

Bag i bogen i en ordforklaring står der under terminalemulator:

Sofware, der efterligner en bestemt terminaltype.

Det er jo enkelt men hvad er TERMINALTYPE? Når jeg for det at vide forstår jeg jo det øverste...

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

En terminaltype er en special slags terminal - ganske som du kan have forskellige fjernsyn (forskellen er dog lidt større).

Hver terminaltype kræver sine egne kontrolkoder for at man kan tegne farver og komplekse mønstre på skærmen.

Terminaler blev typisk sluttet til store computere der kunne servicere flere brugere ad gangen - som oftest bestod terminalen af et tastatur og en skærm.

Hved desværre altså heller ikke hvad en TERMINAL er?

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

En terminal er et stykke hardware du tilslutter en større maskine, hvormed du kan logge på maskinen. En terminal består som regel af et tekst-display og et tastatur.

Ahaaaa.
Så det kunne være en form for et OS, som bootes fra en Diskette?

Og så er et Terminatemulator et program som køre igennem et (RIGTIG) OS...

Tak

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Nej, en terminal er et stykke hardware du tilslutter selve computeren.

Derimod kunne du lave en terminalemulator du startede fra en diskette, som fik f.eks. en almindelig PC til at opføre sig som en vt100 terminal.

Sådan ser en typisk vt100 terminal ud:

http://www.catb.org/~esr/graphics/vt100.png

Forestil dig at du slutter den til en mainframe eller en supercomputer der ellers ikke har noget display eller nogen inputenheder.

Jamen en terminalemulator er et stykke software... det stod jo bag på. Og softwaret efteraber et en terminaltype... Som muligvis også er et sofeware....

Det du siger passer altså ikke ind i sammenhænget i bogen. Hvordan har Linus Torvalds kunne programmere en terminalemulator vis det var en maskine?

I bogen siger han altså at det programmet bootede fra en diskette... Men hvad kan det?

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Som jeg sagde:

TERMINAL: Et stykke hardware du tilslutter en computer.

TERMINALEMULATOR: Et stykke software der kan få et stykke hardware til at emulere en terminal.

Ok. Er du med...

Tak igen

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

t