To om at købe film / spil / musik

Tags:    diverse

Jeg ved ikke om der er et decideret svar på dette, men jeg kunne godt tænke mig at høre folks logiske / ulogiske opfattelse af dette:

Er det mon lovligt hvis man går sammen to personer, om at købe f.eks et computerspil (betaler ½-delen hver), og så tage en kopi så man har et eksemplar hver.
Eller i så fald, bare købe det og installere det og spille... på hhv. to forskellige computere?

For mig at se, vil det svare til hvis to personer køber en lagkage. De har begge ret til at spise noget af kagen hver. Det er jo ren logik, så hvorfor skulle der være noget ivejen med det?

Gælder det også for det med computerspil / film / musik?

Jeg har ikke kunnet finde svar hos antipiratgruppen.

Jeg ved ikke om der er et decideret svar på dette, men jeg kunne godt tænke mig at høre folks logiske / ulogiske opfattelse af dette:

Er det mon lovligt hvis man går sammen to personer, om at købe f.eks et computerspil (betaler ½-delen hver), og så tage en kopi så man har et eksemplar hver.
Eller i så fald, bare købe det og installere det og spille... på hhv. to forskellige computere?

For mig at se, vil det svare til hvis to personer køber en lagkage. De har begge ret til at spise noget af kagen hver. Det er jo ren logik, så hvorfor skulle der være noget ivejen med det?

Gælder det også for det med computerspil / film / musik?

Jeg har ikke kunnet finde svar hos antipiratgruppen.

du må ikke installere software på mere end 1 pc jo mindre du har tilsvarende mange licenser. fx 2 pc'er, 2 licenser. eod.

De skriver på antipirat gruppens hjemmeside at man kun må kopiere til eget forbrug. Og jeg er rimelig sikker på at eget forbrug gælder husstandens (sådan har jeg opfattet det). Så hvis jeg og min lille bror splejser om et spil må vi også kopiere det og installere det på alle computerene i vores hjemmenetværk (stadig til eget forbrug).

Men hvis det derimod er dig og din ven, skal i betale for to licenser... Og du kan altså ikke helt sammenligne det med at købe en lagkage! Det kan bedre sammelignes med at købe en af de der spis alt hvad du kan for 70kr og så stå og dele ud til ens venner og måske endda sælge maden videre. Her kan du heller ikke splejse med din ven om at købe menuen!

Håber det klargjorde sagen...

// Math Cad! It\\'s not a mad cat, it\\'s not a mad cat, it\\'s a mathematical app!!

De skriver på antipirat gruppens hjemmeside at man kun må kopiere til eget forbrug. Og jeg er rimelig sikker på at eget forbrug gælder husstandens (sådan har jeg opfattet det). Så hvis jeg og min lille bror splejser om et spil må vi også kopiere det og installere det på alle computerene i vores hjemmenetværk (stadig til eget forbrug).

Men hvis det derimod er dig og din ven, skal i betale for to licenser... Og du kan altså ikke helt sammenligne det med at købe en lagkage! Det kan bedre sammelignes med at købe en af de der spis alt hvad du kan for 70kr og så stå og dele ud til ens venner og måske endda sælge maden videre. Her kan du heller ikke splejse med din ven om at købe menuen!

// Math Cad! It\\'s not a mad cat, it\\'s not a mad cat, it\\'s a mathematical app!!

nej nej... en licens, en pc, ikke en licens - to pc'er.
prøv du bare at spørge microsoft om du må installere samme windows på alle hjemmets 117 pc'er....

Ihhh nej.
Det er ikke lovligt at købe et produkt og installere det på dine måske 20-30 computere på samme tid. Det ville microsoft også sige nej til. KLART!

Men det er vist lovligt at have en pc som du har brugt programmet/spillet på. Efter at du har brugt det et stykke tid så at afinstalere det og installere på en anden pc. Det er vist lovligt.

Det er vist også lovligt at installere et spil på 2 computere og bruge samme cd. Dvs. at du tar og deler cden på dem begge. Du kan derfor ikke lade den køre med det på begge.

Disse ting tør jeg (Skal lige siges) ikke sige 100% er rigtigt. Det er kun noget jeg mener...

Hvis du har købt en cd med musik eller en dvd, må du afspille din cd (olginal cd) over det hele. På skolen, hos vennerne, på arbejdet osv... Hvis du brander den skal du huske at de 2 cder kun må spilles inde for det samme hus...

Skal lige siges at dette aldig bliver checket vis altså ikke antipriratgruppen går ind i dit hus og lede alle dine cd'er igennem...

Jeg har lige et godt tip til alle der gør sådan noget ulovligt :D :

AntiPiratGruppen må kun undersøge dit hus for ting og sager 5 meter for din pc. Dvs. Hvis du gemmer cder osv LANGT VÆK FOR PCEN må de ikke lede efter dem der.

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

nej nej... en licens, en pc, ikke en licens - to pc'er.
prøv du bare at spørge microsoft om du må installere samme windows på alle hjemmets 117 pc'er....

De afhænger af hvad licensen siger
nogle programmer må du godt installer på 2 pc´er samtidig
ande må du ikke.

de fleste købe programmer må du kun installer på en pc.

Mvh.
Thomas Christensen
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

For det første, hvis du er tvivl så læs EULA'en
En livens for musik gives kun til en enkeltperson, dvs du kan ikke gøre det med din fætter eller din fætters fætter..... eller....
Der kan ikke være så meget at være i tvivl om, læs licensrettighederne der hvor du vil hente musik, tro mig, de har helt sikkert taget højde for dette...

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

t