Linux installation og 2 harddiske?

Tags:    diverse

Hej,
Jeg har lige modtaget min ventede og dejlige Maxtor DiamondMax Plus 9 med 160 gb plads (internt harddiskdrev) og nu vil jeg super gerne smide den i min computer. På den nye harddisk har jeg tænkt mig at installere Linux Debian/GNU, mens på den harddisk der allerede sidder i min computer er der installeret WindowsXP, hvilket der meget gerne skulle blive ved med at være.

Mit problem kommer så her, for kan man have to harddiske i samme computer (dvs. den ene med Debian og den anden med WindowsXP), og hvordan sætter jeg den op til at jeg kan vælge imellem at boote fra Linux eller WindowsXP under opstart?

Mit sidste spørgsmål omhandler om hvordan jeg får min Debian installation til at bruge mit GeForceFX 5600 ultra grafikkort? (Jeg har læst en masse om at Debian ikke vil acceptere plug-and-play ting, men både min skærm og mit grafikkort er plug-and-play så???)

// Kasper

9 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Godt valg af distribution ;-)

Når du har fået skruet din harddisk i kabinettet og sat den til bundkortet osv., starter du for din debian-installation. Hvis f.eks. den gamle harddisk er primary master, og din nye er secondary master, vil den gamle være din "første". I Linux vil den komme til at hedde hda, hd for HardDisk og a fordi det er den første. LIgeledes kommer den nye til at hedde hdb.

Du får, et lille stykke vej henne i installationen, mulighed for at partitionere en harddisk. Vælg da den nye, og opret på den de partitioner du skal bruge. Jeg plejer at have en root (/)-partition på et par GB og en home-partition (/home), men det er smag og behag. Husk at lave en swap-partition (jeg plejer at lave den dobbelt så stor som min fysiske hukommelse).

Til allersidst i installationen skal du vælge boot-metode. Du får sandsynligvis mulighed for at vælge at placere LILO forskellige steder, jeg anbefaler at du installerer det i master boot record på hda, og inkludere alle andre styresystemer (WinXP) i en menu, så du selv kan vælge når du starter op.

Hvis du laver noget lort med mbr'en (hvilket kan hænde), er det en god idé at have lavet en rescue-diskette, både til debian og windows. I Windows laver du den ved at formattere en almindelig diskette, og kopiere systemfilerne boot.ini, NTLDR og NTDETECT.COM fra roden at din windows-partition til disketten. En debian rescue disk kan laves ved hjelp af et rescue-image fra et debian mirror som du skriver til en diskette med f.eks. rawrite.

Mht dit nvidia-kort:
XFree86, den grafiske brugerflade til unix, har en standarddriver, kaldet nv, som virker til de fleste nvidia-kort. Dog er det en god idé, især hvis du skal bruge det til 3d, at installere nvidias egen udemærkede linuxdriver.

God fornøjelse :-)

Dette er lidt svært. Især for mig. Jeg har prøvet det. Bare hvor jeg ville lave en partition og på den ene installere linux og den anden XP.
Det gik ik. Desværre. Dog ved jeg, at jeg var tæt på...
Jeg spurgte bl.a om det på udvikleren:

http://www.udvikleren.dk/thread.php?techid=&f=5&t=244
og
http://www.udvikleren.dk/thread.php?techid=5&f=5&t=241

Men måden jeg gjord det på var sådan...:

Først formaterede jeg XP med XP cd'en. Under installationen kan man lave nogle partitioner. Det gjord jeg så. 2 partitioner. Ca. lige store. Nu kørte jeg videre og installerede XP på c drevet.

Bagefter startede jeg pc'en med LINUX (Mandrake) og kørte instalationen.

RESTEN GIK i KAOS. Installationen kunne ikke finde ud af at installere linux når windows var der. Hved ikke hvorfor.

Overvejer muligvis at få hjælp af det af en profesonel. Men det har jeg stadig ikke gjord. Det er muligvis også en dårlig ide da jeg kun har en 20 GB Harddisk.

Det er sådan ca. du skal gøre det. Syns personligt det er svært at installere linux med windows på (også)

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates

Mit problem kommer så her, for kan man have to harddiske i samme computer (dvs. den ene med Debian og den anden med WindowsXP), og hvordan sætter jeg den op til at jeg kan vælge imellem at boote fra Linux eller WindowsXP under opstart?

Mit sidste spørgsmål omhandler om hvordan jeg får min Debian installation til at bruge mit GeForceFX 5600 ultra grafikkort? (Jeg har læst en masse om at Debian ikke vil acceptere plug-and-play ting, men både min skærm og mit grafikkort er plug-and-play så???)

// Kasper

Det skulle ikke være det store problem at køre med to harddiske. Din første hd (med WinXP) vil hede /dev/hda, og din nye vil hede /dev/hdb. Jeg kan ikke huske Debians installer, men der er helt sikkert et sted man kan vælge, hvilken hd der skal installeres på. Du skal have fat i grub eller lillo, for at kunne dual boote. Jeg vil tro Debians installer giver dig mulighed for, at konfigurere dem.

Du kan ikke bare sætte dit grafikkort i, og så få Debian til at klare resten. Du skal selv hente nvidias drivere (der er af god kvalitet, hvis man sammenligner med ATI), som er i Debians pakkesystem. Der findes utallige guides til dette på nettet.

[Redigeret d. 17/08-04 21:49:16 af Jesper Mikkelsen]

Er der ikke noget med at windows meget gerne vil være på den første partition på den første disk (primær master)? Eller det er måske bare win98? :)
--
Thus, I conclude

Jow det har du ret i... Men heldigvis kun på Win98 :D..

Derudover, så kan jeg sige, at da jeg installere gentoo brugte jeg en lidt anden metode end den alm. dual boot.. Det skyldtes at jeg havde både WinXP og Gentoo liggende på samme disk... Jeg åbnede det ved at jeg lavede en kopi af boot sectoren for grub, og smed den over på en diskette... Denne bootede Win så... Også kørte det ellers..

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Jeg havde overhovedet ingen probs med at installere Linux, da jeg først kom ordenligt igang....

Jeg delte min 10 gb harddisk ogver i 2 under Linux installationen, og derefter kørte det bare....

Under opstart af computeren startede den automatisk Lilo op, hvor jeg så kunne vælge mellem Windows og Linux

//Emilbp

Smid den nye disk i 'puteren - installer debian på den nye disk. Vælg at den skal kunne boote fra xp/debian når den menu kommer. (Jeg regner da med at der er en sådanne menu). Hvis ikke så kan du manuelt redigere /etc/grub.conf (eller etc/lilo.conf).
Deri tilføjer du så et boot-point til xp. Det er såmænd det.

Smid den nye disk i 'puteren - installer debian på den nye disk. Vælg at den skal kunne boote fra xp/debian når den menu kommer. (Jeg regner da med at der er en sådanne menu). Hvis ikke så kan du manuelt redigere /etc/grub.conf (eller etc/lilo.conf).
Deri tilføjer du så et boot-point til xp. Det er såmænd det.

Når disken er indsat (med stik og skruer ?) skal jeg så bare boote fra min Debian-cd, og så lade Debian finde harddisken??

// Kasper

Er der ikke noget med at windows meget gerne vil være på den første partition på den første disk (primær master)? Eller det er måske bare win98? :)
--
Thus, I conclude

Jeg vil lige påpege dette ikke har noget med partitionering at gøre, da der er 2 harddiske, men Xyborx...kan man godt boote secondary master??

// Kasper

t