OS Udvikling

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Jeg er sammen med The-Freak i gang med at udvikle et OS (Vi er ikk nået særlig langt... simpel printf og clr_scr - lidt IDT). Men jeg tænkte på om der var nogle andre, som ville hjælpe os.

Altså at vi slår os sammen som en gruppe på mellem 10 og 15 personer, som hjælper hinanden med at udvikle OS'et, finde på hvad det skal kunne, osv.

For at være med havde jeg forestillet mig, at du kender til C på et lettere øvet niveau og Assembler bare en lille smule, og har prøvet at arbejde med begge dele.
Du behøver ikke være enormt god til det, men bare en lille viden om de to sprog, og så selvfølgelig om udvikling af OS'er generelt...
Vi bruger DJGGPs GCC compiler til C og NASM (Netwide Assembler) til Assembler. Som editor bruger jeg primært Notesblok, men hvis der er nogle bedre forslag på denne sider ændrer vi gerne på det.

Udover dette ville det være rart med 1-2 i som kunne PHP og MySQL i ret øvet niveau (Hvis du kun kan PHP og MySQL, men ikke C og ASM så kontakt mig bare alligevel). Jeg havde regnet med at i kunne udvikle en side med en form for nyheds system, forum, chat, mm.

Hvis i er interreserede så Deltag i gruppen "Lav et OS" her på udv.dk, og send en besked til mig. Så vil jeg lige tjekke din profil, og hvad du ellers har lavet og (forhåbentligt) godkende dig til vores crew...

Planen er, at vi starter helt fra bunden af. Først skal vi have lavet en side, som vi kan arbejde på (Udviklet og vedligeholdt af de 2 som kan PHP). Og så skal vi igang med at planlægge vores fremgangs måde, og hvem der skal lave hvad osv.

- Mads

Hvad betyder viden om udvikling af OS?

Praktisk viden?
For så kan man vist godt koble 99.99999999999999999% af alle brugere på udvikleren af.

Teoretisk viden?
Skal det være lærdom fra uddannelse eller blot copy-paste fra en on-line bog?
Og hvis der ikke kræves uddannelse, hvorfor skal man så have denne bog viden, hvis det bare er at have en bog? Det kan gruppen vel skaffe.

Alle kan nok finde noget på nettet omkring OS udvikling, der er jo en hel del design diskutioner omkring bl.a. Linux udviklingen der er offentlig tilgængelig igennem diverse forums.

Måske skulle der defineres andre kvalifikationer end viden om udvikling af OS. Noget mere jordnært?

Det kunne være et sjovt projekt, men man frygter nok lidt at det er for useriøst og vil drunke i sin barndom, inden man når til noget arkitektonisk spændende.

Praktisk viden?
For så kan man vist godt koble 99.99999999999999999% af alle brugere på udvikleren af.

Teoretisk viden?
Og hvis der ikke kræves uddannelse, hvorfor skal man så have denne bog viden, hvis det bare er at have en bog? Det kan gruppen vel skaffe.

Alle kan nok finde noget på nettet omkring OS udvikling, der er jo en hel del design diskutioner omkring bl.a. Linux udviklingen der er offentlig tilgængelig igennem diverse forums.

Måske skulle der defineres andre kvalifikationer end viden om udvikling af OS. Noget mere jordnært?

Det kunne være et sjovt projekt, men man frygter nok lidt at det er for useriøst og vil drunke i sin barndom, inden man når til noget arkitektonisk spændende.

Det vil ikke sige, at du skal have en uddanelse. Bare at du måske har læst lidt på nettet om udvikling fx på Osdever.net eller noget i den stil. Eller hvis du måske selv har forsøgt dig engang med at lave et OS, men ikke nåede særlig langt...
Bare sådan en lille smule:)

Men jeg vil så vidt muligt prøve at holde styr på hvad der skal laves, og uddele opgaver til de folk som melder sig til at lave et eller andet... Og så samtidig holde lidt øje med, at de rent faktisk også bliver udført, så det som du siger ikke bare drukner, før vi egentligt når til noget af det sjove...
Men man kan jo aldrig vide på forhånd hvordan det vil gå... Men mig, Dark og The-Freak vil prøve at sørge for at alt går som det skal.

- Mads

Praktisk viden?

Teoretisk viden?

Det vil ikke sige, at du skal have en uddanelse. Bare at du måske har læst lidt på nettet om udvikling fx på Osdever.net eller noget i den stil. Eller hvis du måske selv har forsøgt dig engang med at lave et OS, men ikke nåede særlig langt...
Bare sådan en lille smule:)

Men jeg vil så vidt muligt prøve at holde styr på hvad der skal laves, og uddele opgaver til de folk som melder sig til at lave et eller andet... Og så samtidig holde lidt øje med, at de rent faktisk også bliver udført, så det som du siger ikke bare drukner, før vi egentligt når til noget af det sjove...
Men man kan jo aldrig vide på forhånd hvordan det vil gå... Men mig, Dark og The-Freak vil prøve at sørge for at alt går som det skal.

- Mads

Er der ikke andre, som kunne være interreserede i at deltage i vores projekt?
Vi mangler stadig mellem 4 og 7 medlemmer, før vi for alvor begynder at tage fat...

- Mads

Er der ikke andre, som kunne være interreserede i at deltage i vores projekt?
Vi mangler stadig mellem 4 og 7 medlemmer, før vi for alvor begynder at tage fat...

- Mads

Jeg har overvejet det, det lyder rigtigt spændende, men jeg mener ikke rigtigt at have den fornødne tid.
Jeg vil gerne hjælpe hvis I har et konkret problem eller en konkret opgave.

Jeg vil mene at 5 - 8 personer i gruppen er passende i starten, indtil I har lagt jer fast på hvordan jeres OS skal se ud og hvordan det skal laves.

Jeg ved ikke rigtigt hvordan grupper fungerer, jeg tror ikke jeg har lyst til at søge optagelse i jeres endnu.

I kunne jo altid komme over forbi http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=104

He he... man skal jo /lige/ lave lidt self-promotion ;)
-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.1
GAT/CS d- s+: a C++ UB++++++ P--- L- E- W++ N+ o K- w--- O- M V-- PS++
PE- Y PGP++ t-- 5- X R tv-- b+++ DI++++ D--- G e h---- r+++ y+++
------END GEEK CODE BLOCK------

<< < 12 > >>
t