random funktion... hvordan fungerer det egentlig?

Tags:    diverse

Jeg har ofte spekuleret over hvordan en random funktion egentlig fungerer.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan en computer kan lave sådan et tal.
Og ja... selvfølgelig kan det gøre fuldstændig ligemeget, men det er altid rart med en logisk forklaring på livets store spørgsmål :)

Hvordan fungerer det?

3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg har ofte spekuleret over hvordan en random funktion egentlig fungerer.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan en computer kan lave sådan et tal.
Og ja... selvfølgelig kan det gøre fuldstændig ligemeget, men det er altid rart med en logisk forklaring på livets store spørgsmål :)

Hvordan fungerer det?

Du tager en værdi, som altid ændre sig, f.eks. klokkeslet og dato, og sender det derefter igennem en algoritme(Staves vidst sådan der), som så producere et tilfældigt tal udfra det du sender til funktionen.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Nåå... Ja det var smart.

[Redigeret d. 24/06-04 17:37:13 af Simon Jensen]

De random funktioner der normalt bruges er egentlig ikke random, de laver den samme sekvens af tal hver gang. Tricket er så at få denne sekvens til at se random ud.

Pseudo koden for en meget anvendt men ikke særlig god random nummer generator ser ud som følger:

N = N * X + Y

Hvor N er det næste tilfældige tal, og X og Y er tal så som 12345 og 1.

Når man starter (seed'er) en random nummer generator sætter man N til at være et "tilfældigt" tal, ofte fundet ud fra tidspunktet.

De lærde på universiteterne bruger meget tid på at studere og lave random nummer generatorer. Google har 1680000 hits på "random generator".

t