Matematik

Tags:    diverse

Hey folkens!

Jeg har altså brug for noget hjælp mht. andengradspolynomier, og jeg er desperat!

f(x) = ax^2+bx+c og A finder vi ved at se på parablens grene. C er y-værdien for genens skæring med y-aksen og D er antallet af rødder.

Men hvad er b ?!

Jeg håber I kan hjælpe mig!

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey folkens!

Jeg har altså brug for noget hjælp mht. andengradspolynomier, og jeg er desperat!

f(x) = ax^2+bx+c og A finder vi ved at se på parablens grene. C er y-værdien for genens skæring med y-aksen og D er antallet af rødder.

Men hvad er b ?!

Det er forskydningen i forhold til y-aksen... hvs b = 0 så kan du spejle i y-aksen...

Casper

Det er "forskydningen"... Hvis b = 0, så ligger toppunktet på y-aksen.

mikl-dk | mikl@mikl.dk
co-admin

b har ikke nogen _enkelt_ grafisk betdning, men er en samling af flere ting

b = 2 * a * forskydningen

en fuktition, hvor alle bogstaver har grafisk forklaring:
f(x) = a(x-p)^2+q

toppunkt (p,q)
a som før

eller
f(x) = a(x-alfa)(x-beta)

alfa og beta er rødder

:)

[Redigeret d. 10/06-04 13:50:09 af Jesper Kristensen]

[Redigeret d. 10/06-04 13:51:06 af Jesper Kristensen]

Hey folkens!

Men hvad er b ?!

Det er forskydningen i forhold til y-aksen... hvs b = 0 så kan du spejle i y-aksen...

Casper

Lige en tilføjelse,

Hvis du differentierer dit andengradspolynomium ser du også, at b er hældningen for tangenten i punktet (x,y)=(x,f(x))

Casper

Hey folkens!

Men hvad er b ?!

Casper

Lige en tilføjelse,

Hvis du differentierer dit andengradspolynomium ser du også, at b er hældningen for tangenten i punktet (x,y)=(x,f(x))

Casper

En som skal op til eksamen :D Eller årsprøve?? Hvis så, så vil jeg ønske held og lykke m8!!
MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred

En som skal op til eksamen :D Eller årsprøve?? Hvis så, så vil jeg ønske held og lykke m8!!
MxS @ http://mxs.frac.dk
Slamkodning for fred

Hehe, jep. Jeg skal op til årsprøve :D

Var oppe idag og trak eksakte værdier for sin, cos og tan, så skulle desværre ikke bruge det til noget, men jeg fik 10 så det er da altid noget ! :)
-

t