mode på os

Tags:    diverse

Jeg skal igang med mit første OS sammen med en anden. og jeg ville bare vide om hvad for en mode var bedst for en begynder?
Pmode eller RealMode?

*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

7 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Realmode er det letteste.

De fleste OS kan håndtere både real og protectet mode. Jeg tror ikke du helt slipper for at lave noget realmode selv om du laver protectet mode.

Ulempen ved realmode er at du kun kan have 640 kbyte memory, og at der ikke er nogen memory protectioin.

Realmode er det letteste.

De fleste OS kan håndtere både real og protectet mode. Jeg tror ikke du helt slipper for at lave noget realmode selv om du laver protectet mode.

Ulempen ved realmode er at du kun kan have 640 kbyte memory, og at der ikke er nogen memory protectioin.

Hvad forslår du til en persons første OS?
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

Tja, måske ikke en PC!

Man kunne finde et eva-board med en lille processor, en gratis C (og måske C++) kompiler og en simulator. Så kunne man bygge og simulere softwaren på PC og få det til at køre på boardet.
På den måde ville man kunne bygge et stand-alone system der f.ex. kunne overvåge huset, en lille robot eller ...
Her ville jeg nok kikke på PIC processoren eller 8051 der findes i rigtig mange udgaver. Begge processorer er meget simple og der findes mange udviklings værktøjer til dem.

Hvis jeg skulle bygge et PC OS ville jeg kikke grundigt på eksisterende OS'er og se om ikke der var noget der kunne bruges.
Så vil jeg finde en gammel PC til at teste på, så jeg ikke skal instalere windows hver gang der opstår et problem i mit OS.
I starten ville hele OS'et og applikationen kunne ligge på en diskette.

Men det vil under alle omstændigheder være en stor opgave.

Jeg ved det er en kæmpe opgave og jeg vil bare vi hvad for en vej jeg skal gå, realmode eller pmode?
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *

Det er så ikke helt rigtigt. Man kan adressere 20-bit hvilket svarer til at man kan finde 1048576 bytes eller 1 MB hukommelse. Det er jo trods alt A20 linien som man bl.a. skal pille ved for at komme til protected mode.

|------------------------------------------|
| n i f e |
115 105 102 105
6E 69 66 69

Ja, man har 1 MByte, det øverste (det over 640 kbyte) kan dog normalt ikke udnyttes fuldt ud, f.ex. ligger video memory i dette område.

Med hensyn til C/C++ kompiler, så var det måske en ide at besøge:

http://www.digitalmars.com/

Den kan lave rigtige DOS programmer, både 16 og 32 bit.

t