Fjernbetjening

Tags:    diverse

Jeg har lagt mærke til at når jeg sidder med min bærbar på skødet, overfor mit tv, så tænder tv'et nogle gange, eller hvis det er tændt, så går den nogle gange på mute.

Har en mistanke om at det er fordi min bærbares ir-port er rettet lige mod tv'et.

Så derfor ville jeg hører om der er nogen der kender til et program der fungerer som en fjernbetjening sådan at jeg kan bruge den bærbare som fjerbetjening. Helst freeware, men andet har også interesse.

Det kunne også være interessant hvis nogen havde links til artikler, hvor man gennemgår dette, for kunne være spændende selv at lave programmet. Sproget er underordnet, men jo simplere jo bedre.

Tak!

8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
jeg fik lige lyst til at tjekke google... (jeg søgte på "IR remote control")

prøv at kikke her:
http://www.ee.washington.edu/circuit_archive/circuits/PCIR/Welcome.html

og måske også her:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/1475/remotectrl.html#software

håber du kan bruge noget af det

Mvh. Jop...

Jeg har kigget lidt på hans to sider. Det ser ud til at han er inde på noget af det rigtige.
Men den første har ikke så meget. Den anden har de et program som kan downloades. Dog forklare de ikke specielt meget om programmet. Dog er der ingen beskrivelse af programmet. KUN et screenshot (og systems krav). Programmet hedder PC Remote Coltrol 4.0B (er shareware) Tror du kan kigge lidt på det.

Men efter jeg kan se, STÅR DER INTET om hvordan du selv kan lave det.

Og som svar til Thomas:

NEJ. Det er ABSOLUT ikke let at lave.
SYNS du det er let, vil jeg gerne få dig til at eks. at lave et program som kan kominikere med et webcam og eks. vise på formen hvad cammet ser.
Det er ikke LET. Jo, kun hvis du kan finde et kompoment til det.

Der er en grund til at denne forum ikke er blevet lukket (og den er over 7 måneder gammel):

http://www.udvikleren.dk/thread.php?techid=2&f=2&t=1089

Det er ikke let. Det letteste er at ringe til dit ir-ports firma's service (hvis der er sådan en ring service at hjælpe dig). Der kunne du spørge dem om de havde noget sofware til det. Og om de har nogle ting til at komunikere med programmet.

Hvis de kan finde ud af det, så er det sikkert muligt.
Men tænk stadig et der er flere TUDSENDE former for fjernbetjeninger der KUN kan lukke en form for tv'er.

Tror du ikke på det, så prøv at slukke et Sony fjernsyn med eks. en Bang & Olufsen fjernbetjening. Det kan man ikke :(

Så hvis du skal på en måde få skaffet eller lavet et, bliver man nød til først at vælge firmaet der har lavet tv'et, og kan du finde en kanal til vær tv er DU TOTAL god.
Husk på at eks. også DATA kan overføres igennem inferåd.

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Ti-fire :D :P :)

>Jeg har kigget lidt på hans to sider. Det ser ud til at han er inde på noget af det rigtige.
Men den første har ikke så meget. Den anden har de et program som kan downloades. Dog forklare de ikke specielt meget om programmet. Dog er der ingen beskrivelse af programmet. KUN et screenshot (og systems krav). Programmet hedder PC Remote Coltrol 4.0B (er shareware) Tror du kan kigge lidt på det.

>Men efter jeg kan se, STÅR DER INTET om hvordan du selv kan lave det.

der er også et program på den første.
og lidt dokumentation.
:D

>Og som svar til Thomas:

>NEJ. Det er ABSOLUT ikke let at lave.
SYNS du det er let, vil jeg gerne få dig til at eks. at lave et program som kan kominikere med et webcam og eks. vise på formen hvad cammet ser.

Komponenter, Komponetner, Komponenter

Komponenter kan gøre det letter for en, men du lære så ikke hvordan du kan gøre det selv.

Nu skal jeg ikke gøre mig klog på Delphi (som du vist nok taler om, ingen har sagt det behøver være i delphi, det kan også være i alt muligt andet), men jeg har beskæftigede mig lidt med Pascal og sendt data til PrinterPorten og det var Abselut ikke svært.

Og hvis Delphi funger på sammen måde som Pascal.

skulle det heller ikke være det store problem i at sende Data til IR-port.

det store problem vil nok være, Hvad der skulle sendes.

>Der er en grund til at denne forum ikke er blevet lukket (og den er over 7 måneder gammel):

>Det er ikke let. Det letteste er at ringe til dit ir-ports firma's service (hvis der er sådan en ring service at hjælpe dig). Der kunne du spørge dem om de havde noget sofware til det. Og om de har nogle ting til at komunikere med programmet.

>Hvis de kan finde ud af det, så er det sikkert muligt.
Men tænk stadig et der er flere TUDSENDE former for fjernbetjeninger der KUN kan lukke en form for tv'er.

>Tror du ikke på det, så prøv at slukke et Sony fjernsyn med eks. en Bang & Olufsen fjernbetjening. Det kan man ikke :(

nu ved jeg ikke om du kun trykkeded på sluk knappen, men jeg ved at man sommetider kan styre to fjernsyn med samme fjerbetjenning, men mugligvis vil den knap der er beregnet til det ikke virke efter hensigten.

det kan være at hvis du trykke på f.esk teksttv knappen på
Bang & Olufsen fjernbetjening så vilæ Sony fjernsynet slukke.
det kan være.

Så hvis du skal på en måde få skaffet eller lavet et, bliver man nød til først at vælge firmaet der har lavet tv'et, og kan du finde en kanal til vær tv er DU TOTAL god.

jep.

Mvh.
Thomas Christen
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

Det lyder fantastisk at den kan tænde pc'en. Det plejer ikke at ske melle to forskellig infarrøde ting.
Du har sikkert opdaget at du ikke kan bruge en fjernebetjening fra et andet tv (og fra andet firma), på et andet tv. Ik?
Det er fordi de bruger forskellige måder at sende.

Derfor ville jeg mene at det er lidt mystisk at din ir-port passer sammen. Men det sker sommetider. (Har set det før).

Det er muligt at det findes, men så er det nok ikke freeware. Det er såfald MEGA svært at lave. Først og fremmest skal den kunne snakke med din ir-port og så skal den finde ud af at sende til lige bestemt dit tv.

Hvis det findes koster det nok penge. Tror nok jeg heller ikke at det findes, da ingen nok vil betale for ikke at bruge sin normale fjernbetjening...
Men tanken er god, og det lyder sejt. Bare værtfald ikke noget du kommer til at kunne lave selv...

(Jeg er ret sikker på mine ord, men jeg tør ikke love om alt passe. Det er muligvis muligt at få en freewere version. Men det tror jeg ikke på (nu))

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

[Redigeret d. 27/05-04 19:13:09 af Shafh]

Jeg har lagt mærke til at når jeg sidder med min bærbar på skødet, overfor mit tv, så tænder tv'et nogle gange, eller hvis det er tændt, så går den nogle gange på mute.

Har en mistanke om at det er fordi min bærbares ir-port er rettet lige mod tv'et.

Så derfor ville jeg hører om der er nogen der kender til et program der fungerer som en fjernbetjening sådan at jeg kan bruge den bærbare som fjerbetjening. Helst freeware, men andet har også interesse.

Det kunne også være interessant hvis nogen havde links til artikler, hvor man gennemgår dette, for kunne være spændende selv at lave programmet. Sproget er underordnet, men jo simplere jo bedre.

Tak!

Jeg ved ikke om det findes.
men hvis det findes kunne jge sgatens forstille mig at det ikke var gratis.

men det burde vil hellere ikke være det sværeste at lave.

først skal du finde ud af hvordan du kontakter din ir-port og styre den.

og så skal du selvføgelig også finde ud af hvilke 'koder' din fjernbetjenning sender.

Mvh.
Thomas Christensen
-------------------------------------------------------
Visual Basic noget for dig?
tjek Visual Basic-Gruppen
http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=41

Jeg har kigget lidt på hans to sider. Det ser ud til at han er inde på noget af det rigtige.

Men efter jeg kan se, STÅR DER INTET om hvordan du selv kan lave det.

Og som svar til Thomas:

NEJ. Det er ABSOLUT ikke let at lave.

Der er en grund til at denne forum ikke er blevet lukket (og den er over 7 måneder gammel):

Det er ikke let. Det letteste er at ringe til dit ir-ports firma's service (hvis der er sådan en ring service at hjælpe dig). Der kunne du spørge dem om de havde noget sofware til det. Og om de har nogle ting til at komunikere med programmet.

Hvis de kan finde ud af det, så er det sikkert muligt.

Tror du ikke på det, så prøv at slukke et Sony fjernsyn med eks. en Bang & Olufsen fjernbetjening. Det kan man ikke :(

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Hehe.. jeg er skam udemærket klar over dit eksempel hvor du sammenholder en b&o fjernbetjening med en sony. Og ved at det ikke kan lade sig gøre, eftersom jeg har arbejdet i en radio/tv butik i 3 år.
Af selv samme grund er jeg også klar over, at der findes universal fjernbetjeninger der selv "lærer". Simpelthen ved at du sætter den foran tv'et, og lader den prøve koder, og hvis de ikke virker, så findes der funktioner sådan at den selv lærer de mest basale funktioner.

Derfor fandt jeg det også sandsynligt at der måtte findes et program til pc'en, således at man kunne udnytte ir-porten.
Indtil videre har jeg dog ikke kunnet finde noget, og det omtalte program "PC remote control", fungerer så vidt jeg kan se, helt omvendt af hvad jeg skal bruge. Som jeg har kunnet forstå så kan det bruges til at lade din tv-fjernbetjening styrer visse funktioner på PC'en.

Jeg ser derfor fortsat frem til flere svar som muligvis kan bruges.

Tak

nåååå.
Det er vist rigtigt at du kan få sådan et par fjernbetjeninger. Har hørt om dem.
De er iøvrigt også en smugle dyre. Grunden til at folk køber sådan noget er nok fordi at de gerne vil bruge en fjernbetjening

Men jeg gad godt vide om nogle firmaer har ønsket at lave noget til det.
Dem der køber sådan en fjernbetjening (til alle tv'er), gør det nok ikke mest for sjov. Men dem der så vil købe eller hente det program vil nok synes mere det er sjovt en at de har brug for det. For hvorfor starte pc'en for at tænde fjernsynet?

Tror seriøst ikke det findes. Men jeg ved det ikke. :(
Hvis du tænker dig om, lyder det også lidt skørt at nogle skulle finde på at lave sådan noget. :(
Men man ved jo aldrig :D

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Thomas...

Det med delphi som jeg skrev, var jo bare et eks.

Og det er muligt at du kan (nu er du altså også godt professonel), men det er næppe noget du lige kan. Sådan har jeg det da med det.

Og det er rigtigt at man godt sommetider kan bruge samme fjernbetjening, men det skrev jeg også, men mit eks. passer. Det er umuligt med sony og B&O. Og Det passer stadig at du må finde ud af hvilken forbindelse tv'et bruger.

Syns ikke du svare helt rigtigt med det du siger... :(

Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

t