hvis du viser noget i status baren kan det bare kopires fra kilde koden som du ikke kan skjule... og det er IKKE muligt at vise noget på skærmen som brugeren ikke kan kopier eller tage screen shot af.......
når du siger at du kun vil forhindre almindelige surfere kan du evt. fjerne hjøre klik funktionen..... og prøve at lægge en anden funktion på Ctrl + c..... husk også at lave en css så det forsvinder når man udskriver det...
hver dog opmærksom på at dette vil forringe bruger venligheden meget..... (og at du på ingen måde billigt kan beskytte din data..)
og en normal bruger kan måske trykke på den lille knap hvor der står rediger i frontpage eller word...
Mvh. Jop...
Det er ikke så meget beskyttelse af data jeg er ude efter, og det er da heller ikke fortroligt det der skal vises. Ideen er at man betaler for en service hvor man har adgang til rigtig mange af disse data, og når ens abonnement udløber kan man ikke se dem mere. Jeg er lidt ligeglad med om nogle få bruger print screen eller hvad de gør, for der er massere af data og de bliver konstant opdateret. Det skal bare være en mindre forsvarsmekanisme for at alle ikke går ind og stor-kopiere min database hele tiden.
Men ved ikke om man kan have rettigheder på data på internettet sådan at brugere ikke må printe eller distribuere indhold på mine sider.
Som jeg ser det kan det heller ikke bare være i almindelig html, for der kan man se kildekoden (ikke fordi den normale bruger ville gøre det, men alligevel). Så tænkte på en java-bean eller noget, men ved ikke så meget om dem... Ellers kan kildekode måske skjules godt i en lille labyrint af frames eller noget i den stil... Brugervenlighed kommer dog stadig foran beskyttelse af data.
Mobster
Interactive Systems - www.interactive.dk