Har sikkert sput flere gange men nu kommer der et igen, med lidt af den viden jeg fik fra sidst.
Jeg skal få lavet en partion af mit c drev oså jeg kan installere både Linux og win XP pro.
Da jeg har spurt engang før, fik jeg at vide at jeg kan gøre det med Windows XP cd'en.
Men hvor på cd'en????
Jeg skal væl indsætte den når den starter og få den til at boote i biosen. Så kommer der en menu frem. Hvad skal man klikke på der? På installer? Og hvornår og hvordan.
Kræver min. en 20 liniers detaljeret forklaring på hvordan, jeg gør lige det.
Ved godt at pc'en bliver formatteret. Men hvad gør det? lol
Fdisk virker ikke på XP øv...
Takker.
Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk
Man kommer aldrig videre, hvis alle er enige...
Nu vil jeg prøve på a give en nogenlunde nybegynderforklaring. Det jeg gjorde første gang jeg ville installerer Linux sammen med Windows, var at jeg besluttede at ville geninstallere Windows samtidig. Man kan vist godt undgå det med visse programmer, men det letteste er faktisk at slette windows, og så installere windows og linux påny.
Indstil CD-en til at Boote:
Det man først skal sikre er at computeren er sat til at kunne boote op fra cd. Som standard er Windows nemlig indstillet til at skulle boote fra diskette først, for det brugte man meget i de gamle DOS-dage. Men i nutiden bruger man mere boot fra cd-er, så derfor kan man ligeså godt boote op i den.
Du genstarter din computer, og når den skriver forneden på skærmen at du skal trykket Del for at starte BIOS, trykker du bare på DELETE-knappen for at komme ind til BIOS. Og her er det så lidt forskelligt afhængig af hvilken computer du har, men det plejer at være inden for det første punkt. Hvis du klikker på det, kommer du ind på en ny menu. Her skal du finde et punkt der hedder noget i retningen af "Primary-Boot-devise", eller "First-boot-devise". Og så kigger du hvad der står. Står der CD-ROM skal du ikke gøre noget. Står der derimod Floppy eller diskette skal du klikke på PAGE-UP eller PAGE-DOWN indtil der står CD-ROM. Bagefter gemmer du og genstarter computeren med windows-xp-cd-en i.
Installer Wndows:
Nu installerer du Windows XP, som jeg går ud fra du har prøvet før. Midt i installationen spørger programmet om noget med partitioner og formatering. Der sletter du den eksisterende partition, og opretter 2 nye (1 til Windows og 1 til Linux). Derefter formaterer du partitionerne og installerer Windows på C:\\.
Installer Linux:
Bagefter installerer du Linux. Her spørger den senere også om hvilken partition du vil benytte. Her vælger du "Benyt en eksisterende partition" (Fra Mandrake-installationen). Så kan du vælge den anden partition, og installere Linux der.