Partion af min pc.

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Har sikkert sput flere gange men nu kommer der et igen, med lidt af den viden jeg fik fra sidst.
Jeg skal få lavet en partion af mit c drev oså jeg kan installere både Linux og win XP pro.
Da jeg har spurt engang før, fik jeg at vide at jeg kan gøre det med Windows XP cd'en.
Men hvor på cd'en????
Jeg skal væl indsætte den når den starter og få den til at boote i biosen. Så kommer der en menu frem. Hvad skal man klikke på der? På installer? Og hvornår og hvordan.

Kræver min. en 20 liniers detaljeret forklaring på hvordan, jeg gør lige det.
Ved godt at pc'en bliver formatteret. Men hvad gør det? lol

:D

Fdisk virker ikke på XP øv...
Takker.

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

Man kommer aldrig videre, hvis alle er enige...

16 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Ja vi har jo næsten løst problemerne :) så det må vi lige finde ud af

------------------------------------------------------
Intet er umuligt før man har prøvet, og vis ikke det virker første gang så plejer det at virke anden gang.

Darkfighter

Det du kan gøre, hvis du ikke har noget imod at miste alle data, er at du kan indsætte din Linux CD boote op, køre installationen, og når du kommer til at skulle oprette partitioner, sørger du for at lade lidt plads være ledig. Såvidt jeg husker kan man dog også oprette FAT32/NTFS partitioner i en Linux installation, så hvorfor ikke gøre det med det samme?

Men når det er gjort, så installerer du blot Linux, og dernæst Windows.

Linux og Windows benytter ikke samme partitionsformater, men såvidt jeg husker kan Linux også virker på FAT32/NTFS, det er dog IKKE anbefalet - hvis det kan lade sig gøre, husker jeg som sagt, ikke 100 pct.

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Har sikkert sput flere gange men nu kommer der et igen, med lidt af den viden jeg fik fra sidst.
Jeg skal få lavet en partion af mit c drev oså jeg kan installere både Linux og win XP pro.
Da jeg har spurt engang før, fik jeg at vide at jeg kan gøre det med Windows XP cd'en.
Men hvor på cd'en????
Jeg skal væl indsætte den når den starter og få den til at boote i biosen. Så kommer der en menu frem. Hvad skal man klikke på der? På installer? Og hvornår og hvordan.

Takker.

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

Nu vil jeg prøve på a give en nogenlunde nybegynderforklaring. Det jeg gjorde første gang jeg ville installerer Linux sammen med Windows, var at jeg besluttede at ville geninstallere Windows samtidig. Man kan vist godt undgå det med visse programmer, men det letteste er faktisk at slette windows, og så installere windows og linux påny.

Indstil CD-en til at Boote:

Det man først skal sikre er at computeren er sat til at kunne boote op fra cd. Som standard er Windows nemlig indstillet til at skulle boote fra diskette først, for det brugte man meget i de gamle DOS-dage. Men i nutiden bruger man mere boot fra cd-er, så derfor kan man ligeså godt boote op i den.
Du genstarter din computer, og når den skriver forneden på skærmen at du skal trykket Del for at starte BIOS, trykker du bare på DELETE-knappen for at komme ind til BIOS. Og her er det så lidt forskelligt afhængig af hvilken computer du har, men det plejer at være inden for det første punkt. Hvis du klikker på det, kommer du ind på en ny menu. Her skal du finde et punkt der hedder noget i retningen af "Primary-Boot-devise", eller "First-boot-devise". Og så kigger du hvad der står. Står der CD-ROM skal du ikke gøre noget. Står der derimod Floppy eller diskette skal du klikke på PAGE-UP eller PAGE-DOWN indtil der står CD-ROM. Bagefter gemmer du og genstarter computeren med windows-xp-cd-en i.

Installer Wndows:

Nu installerer du Windows XP, som jeg går ud fra du har prøvet før. Midt i installationen spørger programmet om noget med partitioner og formatering. Der sletter du den eksisterende partition, og opretter 2 nye (1 til Windows og 1 til Linux). Derefter formaterer du partitionerne og installerer Windows på C:\\.

Installer Linux:

Bagefter installerer du Linux. Her spørger den senere også om hvilken partition du vil benytte. Her vælger du "Benyt en eksisterende partition" (Fra Mandrake-installationen). Så kan du vælge den anden partition, og installere Linux der.

Men hvor på cd'en????

Takker.

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

mandrake kommer med et yderst godt partitions partitions program! det er det jeg brugte og uden vrøvl! du skal bare vide at det er en god ide det at defragmentere dine filer på dit c: drev da det kan være meget farligt!
men når du har prøvet den og stadig ik kan finde ud af det så bare skriv!
--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
tjeck lige http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=18 hvis du vil hjælpe med at lave et godt spil!

Skriv det lige lidt noobyet. tak
Forstår det ikke.
Du syns jeg først skal installere Linux og bagefter win XP?

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

Skriv det lige lidt noobyet. tak
Forstår det ikke.
Du syns jeg først skal installere Linux og bagefter win XP?
Det skal jo være et program som formattere det, og så har du det
Vil bare kunne gøre det igennem Xp cd'en

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

YEah.
Han har givet mig en gratis try version af Partition maqic. NICE

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

Lige en indskydelse.

Du nævner dit drev som "c drev", i Linux arbejder man ikke med c: og d: som i Windows. Det virker helt anderledes.

Derudover er c: en partition, og ikke harddisken, du kan jo fx dele den op i c: og d:, og derudover nogle Linux partitioner.

Linux fungerer ved at / er roden, så kan man fx oprette en partition der hedder /boot, /var, /usr, osv., hvor de dog stadig er en del af /, og virker som undermapper til denne, men disse mapper har deres egne partitioner. Faktisk utrolig smart.

--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin

Andrea.
Du er inde på det jeg vil havde. Udover du undervudere min computer viden. Jeg har formatteret computere i over 3 år. Så det ved jeg nu godt. Men dette er bare lidt anderledes.
Dit bud er altså at Slette C:\\ når dette screen kommer:
http://www.k-nettet.dk/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=4114&photo_id=139564

Ha ha. Har et billede af det :D :P
Nå, der skal jeg trykke ja. Og der advare den mig om at jeg vis jeg gør dette vil din data forsvinde osv. det er jeg SKROT OP med, og går bare videre. Ik?
Så sletter jeg det, og bagefter opretter jeg 2 dreve? ja. Og så Trykker jeg på 0 eller o kan ikke se det her:

http://www.k-nettet.dk/main/photos.asp?mode=viewFull&wid=4114&photo_id=139565

Opretter et, den spør sikkert om hvormeget jeg vil havde på vær drev. Vil KUN havde MAX. 5 MG på Linux. Tror ikke at linux er det jeg mest vil bruge...

Også videre.

Du siger at du HAR prøvet det? Er det korrekt. Så du ved at dette er rigtigt. Og på den grund vil Garangtere på at det virker (altså vis jeg ikke gør noget selv forkert. OG DET GØR JEG ALDRIG. Andet end at formattere C:/ før D/: da jeg havde 2 partitioner. UPS).

Tak.

Jeg tænkte også engang på om det var der. Men ombestæmte mig, da jeg læste den besked den kom med.

Takker.

Svar lige igen før up deling

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

Formattere bare.
Tak

Theis F. Hinz
(Shafh)
Theisf@stofanet.dk

<< < 12 > >>
t