Spil programmering

Tags:    diverse

Hvad vil i sige at man skal bruge for at kunne gå igang med spil programmering, jeg har fundet ud af at det ville være en god ide at kunne noget c++ og opengl, men hvad skal jeg bruge mere? 3d studio max? Eller hvad?

6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kommer meget an på hvilken slags spil du vil lave. Men hvis det er for at modellere advancerede 3D modeller kan jeg da kun anbefale 3D Studio Max... Eller den gratis version GMax - er nok bedere! Så behøver du ikke bruge en masse penge! Der er også Maya, SoftImage og LightWave som muligheder for modellrings programmer! Og den gratis MilkShape...

En rigtig god ide er også at lære matematik, specielt omkring vectorer og matriser, men det er ikke en must. Det der godt kan være lidt tricky ved spilprogrammering er at man lige pludseligt skal presse sine programmeringsfærdigheder til det yderste. Det er anderledes end at udvikle en almindelig database applikation. Det er til tider en lidt anderledes tankegang der skal bruges. Der findes mange gode bøger omkring emner og mange tutorials på nettet. De første spil du koder er altid simple så der er ikke behov for de store 3D programmer, start eksempelvis med at lave tetris, pong, arkanoid eller et vendespil indetil du føler dig fortrolig med de forskellige elementer. En god ide er at lave pong spillet, først meget simpelt, og når du så bliver stærkere i programmering så lav det i 3D med OpenGL eller DirectX.

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)

En god måde at komme ind i spil programmering (eller i hvert fald den måde jeg kom ind), er først lige at prøve at lave lidt små ting i C++, evt. lån en bog på biblioteket. Jeg kan ikke lige huske titlerne på de nemme begynder bøger, men der er sådan nogle hæfter hvor de starter med nogle rimeligt grundlæggende ting. Ellers er der en million sider på nettet, bare søg på "learn c++" eller "C++ tutorials". Anyway, når engang du ligesom har fattet hvad "int" og "bool" betyder og hvordan man laver et loop, så kan du gå videre til http://nehe.gamedev.net/ også gennemgå deres glimrende OpenGL tutorials (faktisk bør du måske bare lige kigge der ind, med det samme, og lad dig nu ikke skræmme af al den uhyggelige kode. Jeg fattede ikke så meget i starten, men jeg skrev al koden ned selv, og legede lidt med det, og efterhånden er jeg blevet i stand til at lave rigtige 3d spil). Og når engang du er kommet så langt, så følg for guds skyld med i matematik undervisningen, når den handler om vektore. Der er rimelig tricky at lave en 3d engine, når man kun lige har lært om sinus og tangens og den slags (men det lykkedes da). Vektore er guds gave til 3d programmøren.

En rigtig god ide er også at lære matematik, specielt omkring vectorer og matriser, men det er ikke en must. Det der godt kan være lidt tricky ved spilprogrammering er at man lige pludseligt skal presse sine programmeringsfærdigheder til det yderste. Det er anderledes end at udvikle en almindelig database applikation. Det er til tider en lidt anderledes tankegang der skal bruges. Der findes mange gode bøger omkring emner og mange tutorials på nettet. De første spil du koder er altid simple så der er ikke behov for de store 3D programmer, start eksempelvis med at lave tetris, pong, arkanoid eller et vendespil indetil du føler dig fortrolig med de forskellige elementer. En god ide er at lave pong spillet, først meget simpelt, og når du så bliver stærkere i programmering så lav det i 3D med OpenGL eller DirectX.

Hvis jeg ikke skal starte med opengl/directX hvad skal jeg så starte med?

Hvis jeg ikke skal starte med opengl/directX hvad skal jeg så starte med?

et skud i tågen... software :)

Først skal du være fortrolig med almindelig programmering, det er uafhængigt af sprog. Du skal være så fortrolig med sproget at det er muligt for dig uden problemer at komme rundt i ALLE kringelkrogene af sproget, eller i det mindste kunne forstå paradigmet i sproget samt dets opbygning.

Derefter skal du kigge lidt på spilprogrammering eventuelt til at starte med i GDI eller GDI+ og så prøve at lave et par småting som eksempelvis et vendespil, arkanoid, pong og eventuelt tetris. Det er advancerede spil at bygge når man aldrig har prøvet at kode spil før.

Når så det er på plads kan du vælge at kigge på noget 3D i form af DirectX eller OpenGl. Men vejen er lang og der ligger meget forarbejde i det før man kan begynde at kode spil.

t