Hey! Nu har jeg brugt internettet i 7-10 år eller sådan noget i den stil, men det er stadig ikke helt gået op for mig hvad en server og domæner er. En server er vist nok en computer, der gerne skulle køre døgnet rundt, og dermed give mulighed for andre brugere på nettet at komme i kontakt med den. Via IE eller lignende, eller er det helt forkert det jeg siger?
Hvad er en server, set i forhold til ftp, HTTP etc.
Hvad er ftp helt præcist?
Hvilken port bruges der med IE eller bruges der overhovedet nogen?
Hvem bestemmer hvem der har domæner og hvem der ikke har? Komunen?
Et domæne er ikke nogen server med plads på?
Kan jeg sætte min egen computer op som en server, og dermed lade andre hente filer fra den enten som ftp eller noget andet?
Hvad er det egentlig hackere laver? Er det servere det går ud over?
Håber der er nogen der kan komme med en detaljeret og god forklaring så jeg ikke er det mindste i tvivl mere.
En server er en computer som for eksemepel et firma ejer. Den står i en eller anden bygning somewhere i verden. På en server kan der ligge alt muligt. Der findes på ftp-server, mail-servere, domæne servere og lignende.
FTP er sådan set bare en protokol. En protokol er et regelsæt som bestemmer hvordan en del af internettet fungerer. FTP er så File Transfer Protocol og er en protokol som bruges til at hente og overføre filer over internettet.
HTTP er også en protokol: Hyper Text Transfer Protocol og det er det regelsæt som bestemmer hvordan hjemmesider ser ud. Alså det odanner HTML til grafik og tekst.
Med IE altså internet explorer bruges port 80.
Hvem der har domæner bestemmer et firma eller noget. Alle domæner er faktisk IP adresser. Det virker så på den måde at når du taster en www adresse ind så kontakter din computer en DNS-server som så laver www adressen om til en IP Adresse. Så hvis du vil have et domæne på din egen computer så skal du bare registreres på en DNS server, hvilket ikke koster overvældende meget.
Du kan godt sætte din egen computer op til en server. Hvis det skal være en webside server eller database server eller noget i den stil kan du bruge Apache Server eller MySQL som begge er programmer der er beregnet til det formål. Hvis din compute bare slal sættes op så kun nogen personer kan få adgang til den, og du vælger hvad de har adgang til kan du bruge et program som for eksempel BPFTP server.
Betegnelsen hacker kan VIRKELIG diskuteres. Nogen mener det er en forbryder der stjæler oplysninger, andre mener at det er en god programmør og så videre. Men fælles for hackere er at de bryder ind i andre folks systemer enten for sjov, penge eller fordi de er hyret til det. Det er oftest servere det går ud over, men det kan skam også gå ud over private.
Håber du kunne bruge det til noget ellers må du jo bare lige spørge efter forklaring.
Mvh.
Rune Jensen
---------------------------------------------------------------------------
##The one who laugh last is the one who think slowest!##
---------------------------------------------------------------------------