Ehm, på de fleste bundkort er det nok at genstarter (resette) bundkortet... dette gøres ved at pille batteriet ud, eller flytte en jumper i 30 sec. Hvis de data der ligger på sin computer er så vigtige at de skal beskyttes, så kan de personer der er interreseret i dem nok godt finde ud af at gå forbi den. og i det hele taget finde ud af at gå forbi et password alligevel, da man kan starte win98 i fejlsikret tilstand. som IKKE er password beskyttet, men man har adgang til alle filerne. Derudover kan man frit komme ind i MS DOS, hvor man kan omdøbe og ændre på password filerne. så Win98 er MEGET dårligt beskyttet :/
Ja nu synes jeg ikke du burde opfordre ham til at flytte jumpere på hans bundkort. Du må jo tænke på at der findes mange forskellige bundkorte og bioser med hver deres måde at placere jumperen på. Det er ikke altid den tættest på bios'en der kan klare jobbet.
Og så glemte du også at fortælle at den der måde med at pille batteriet ud (et meget lille batteri og altså ikke et 9v-batteri som vi kender dem), skal fortages over en tidperiode på 15-30min som det tager en bios at glemme det hele. Jeg vil dog anbefale at du venter en hel time for at være sikker for hvis du sætter det i for tidligt skal du starte forfra.
På nogen bios'er er der faktisk et indbygget batteri som aktiveres når bundkortes batteri fejler. Produkcenten påstår at det kan holde i 10 år, men jeg har ingen erfaringer om det selv.
Men det var jo faktisk irrelevant at diskutere hvordan en bios resettes, synes bare lige det skulle sættes på plads. Jeg har selv et bios password på min winME computer som jo altså har det helt samme login som win98. Dette login stinker og kan brydes at hvem som helst der søger en gang på google.
Ideen om at sætte bios-password på din pc er måske en meget god ide. Det vil stoppe folk fra at tænde pc'en og bruge den ulovligt, men det er naturligvis så rimelig let bare at stikke af med harddisken hvis det er data'erne du er bange for at miste...
Men hensyn til sådanne programmer som skal fungere som et alternativ til den normale login har jeg ladet mig fortælle at disse ligeledes kan brydes meget let. Du må jo tænke på at man uden bios-password har adgang til dos som faktisk giver adgang til hele pc'en. Desuden mener jeg at have hørt at disse programmer først starter når windows interfase starter, hvilket gør det muligt i et split sekund af trykke ctrl-alt-delete og lukke programmet før det når at skjule sig. Jeg ved dog ikke om poledit er anderledes, da jeg faktisk ikke kender det. Men tror stadig at det kan brydes...
Hvis det kun er til hjemmebrug er chancen for at en vel begavet hacker der lige resetter din bios og kender alle hullerne rimelig lille. Derfor er poledit nok (har ikke prøvet det) rigelig beskyttelse til dig.
// Great programs often follow great brains!