Servere/netværk arkitektur

Tags:    diverse

Hejsa.

jeg vil gerne sætte en web server op til at hoste nogle forskellige domæner, og har i den forbindelse nogle spørgsmål som i måske kan besvare?

Selve serverdelen vil blive en apache server på winxp.
kan man med denne konfiguration hoste flere domæner på samme server?
Eller er det kun muligt at hoste et domæne på en server?
Skal hvert domæne have egen ip adresse, eller kan de deles om den ene jeg har til rådighed?

Mit nevtærk er opbygget således:
adsl forbindelse-> router->switch->computere.

Jeg har en fast ipadr.
Hvor i dette netværk kan jeg placere serveren så jeg også kan benytte min adsl forbindelse til de andre computere?
Kan jeg placere serveren sammen med de andre computere bag switchen? Eller vil det skabe problemer da switchen jo tildeler adresser lokalt.

På forhånd tak

susmh

2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa.

jeg vil gerne sætte en web server op til at hoste nogle forskellige domæner, og har i den forbindelse nogle spørgsmål som i måske kan besvare?

Selve serverdelen vil blive en apache server på winxp.
kan man med denne konfiguration hoste flere domæner på samme server?

Ja, det kan du godt... man kan oprette ligeså mange virtuelle servere (1 pr. domæne) man har lyst til.

Eller er det kun muligt at hoste et domæne på en server?
Skal hvert domæne have egen ip adresse, eller kan de deles om den ene jeg har til rådighed?

De kan godt deles om den ene du har til rådighed... Hertil skal du huske at sætte noget IP-pegning op til de enkelte domæner.

Mit nevtærk er opbygget således:
adsl forbindelse-> router->switch->computere.

Jeg har en fast ipadr.
Hvor i dette netværk kan jeg placere serveren så jeg også kan benytte min adsl forbindelse til de andre computere? Kan jeg placere serveren sammen med de andre computere bag switchen?

Serveren skal bare placeres på det indre net (altså forbindes til switchen). Det er dog vigtigt, at du konfigurerer din router til at forwarde alle tcp pakker på port 80 til den maskine som agerer webserver.

Eller vil det skabe problemer da switchen jo tildeler adresser lokalt.

Nej, det vil ikke skabe nogle problemer... det er ikke din switch der tildeler adresser lokalt, det er din router (gennem DHCP). Det er dog vigtigt at du manuelt sætter ip-adressen på din webserver til en fast lokal ip adresse (som du laver port-forwarding til jvnf. ovenstående). Hvis du sætter den til dynamisk tildeling vil du komme ud for at din webserver pludselig skifter lokal IP og dermed ikke modtager pakkerne som bliver port-forwardet fra routeren.

Husk at sætte den faste IP adresse tilpas højt så der ikke er nogen chance for at routeren tildeler en anden maskine samme IP... for så går det hele i fisk!

Hvordan skrider det forresten frem på studiet? Nogle spændende kurser til foråret?

t