comand line compiler.... hjælp!!!!

Tags:    c++

hej
jeg bruger dev-cpp og vil gerne lære at bruge comandline compilers....
jeg tænker på:
borland c++
og MS visual c++....
jeg har læst vejledningen men hvergang jeg åbner compileren (bcc32 eller cl.exe) lukker compileren ned med det samme, før jeg kan nå at skrive comandor i consolen......
jeg ved ikke om det er mig der har misforstået noget... hvis jeg siger at når jeg vil compilere en cpp program skal jeg åbne compileren (bcc32 eller cl.exe) og så skrive stien på mig cpp fil og trykke enter... jeg skal selvfølgelig også skrive et par parameter... (med midre jeg har en makefile....)
men hvorfor lukker compileren ned med det samme jeg abner den.... (som et c++ consol program der bare slutter med det samme)....

er der nogen der ved hvad jeg skal gøre?????

mvh. Jop...

40 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
De første versioner af borlands C/C++ kompiler hed også Turbo (ligesom deres første pascal kompilere hed turbo), nogle af disse kan downloades fra Borlands museum.

Hvis bcc32 siger at den ikke kan finde turbo et eller andet er det sansynligvis ikke turbo debuggeren, men noget Turbo C/C++ kompiler noget. Har du haft en ældre turbo kompiler instaleret?

Hvad skriver den helt præcist?

ja... men den skriver
incremmble turbo linker.............
fatal og et eller andet med "borland_c.obj"

mit test program har været et simpelt promt hallo world.........

(jeg kunne godt regne ud at din .bat komando var til at lave win 32 applikationer med....)
jeg arbejder også på at lære win32 API...........
og har læst The forgers tutorial.....

men lige nu overvejer jeg om jeg skal gå videre til wxwindows....
men jeg kan ikke finde nogen tutorials til det....
(desuden skal jeg have mit memory stik reperaret....(128 sendt til repareation for en månede siden....))
ellers kan jeg ikke få lagt det over på computeren.......

men er borland meget bedere end mingW (dev-cpp).....
fordi det er det jeg har brugt til udvikling ind til nu....
så måske jeg skulle holde mig til det; det er i hvert fald lettest...
eller hvad mener du????? du må da vide om borland eller MS er bedere?????

desuden skal jeg til eksamen om en uge (FSA. folkeskolen afgangsprøven 9kl..... )
så jeg må hellere konsentrer mig lidt om det................

Mvh. Jop...

Når jeg kompiler en cpp fil med bcc32 skriver den:

D:\\Program\\NG>bcc32 ng25.cpp
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
ng25.cpp:
Turbo Incremental Link 5.00 Copyright (c) 1997, 2000 Borland

Så det er helt normalt at den skriver noget med turbo, men jeg forstår ikke borland_c.obj.

Jeg bruger borland til at kompile det meste, men den er ikke MEGET bedre en mingw (den kompiler dev-cpp bruger). Dog er den MEGET hurtigere til at kompile end mingw, hvilket kan gøre en forskel med wxwindows.

Jeg foretrække VC++ debugger, men bruger ikke VC++ til mere end det nødvendige.

Med hensyn til wxWindows, vil jeg foreslå at du kikker på nogen af eksemplerne og kikker i dokumentationen samt spørger her hvis du er i tvivl.

Når jeg kompiler en cpp fil med bcc32 skriver den:

D:\\Program\\NG>bcc32 ng25.cpp
Borland C++ 5.5.1 for Win32 Copyright (c) 1993, 2000 Borland
ng25.cpp:
Turbo Incremental Link 5.00 Copyright (c) 1997, 2000 Borland

Så det er helt normalt at den skriver noget med turbo, men jeg forstår ikke borland_c.obj.

Jeg bruger borland til at kompile det meste, men den er ikke MEGET bedre en mingw (den kompiler dev-cpp bruger). Dog er den MEGET hurtigere til at kompile end mingw, hvilket kan gøre en forskel med wxwindows.

Jeg foretrække VC++ debugger, men bruger ikke VC++ til mere end det nødvendige.

Med hensyn til wxWindows, vil jeg foreslå at du kikker på nogen af eksemplerne og kikker i dokumentationen samt spørger her hvis du er i tvivl.

det der med hurtigheden mærker jeg næsten ikke......
men jeg sidder også på en 2.8 GHz maskine.... og har indtil nu kun arbejdet med promt og win32 API.......

men jeg har oplevet mange fejl med dev-cpp.... f.eks. noget med "out of memory" (jeg har 512 DDR ram og windows har 1548 MB visual hardisk) så det er usandsynligt....
jeg har også oplevet at hvis mand minimere/maximere eller gemmer en fil..... laver den også en anden slags fejl og skriver noget der ligner en adresse til en ram block....

det er den store grundt til at jeg overvejer at få bcc32 til at virke.....

Mvh. Jop...

Det vill være rart at vide hvad bcc32 præcist skriver når du forsøger at kompilere. Og hvad den skriver når du blot kører den unden argumenter. Har du prøvet mit batch script fra "25-04-04 22:38" ?

Det bør være muligt at få den til at kompilere.

Jeg vil tro at du vil se en forskel på mingw og borland, hvad angår hastighed når du skal kompilere en wxwindows app.

Det vill være rart at vide hvad bcc32 præcist skriver når du forsøger at kompilere. Og hvad den skriver når du blot kører den unden argumenter. Har du prøvet mit batch script fra "25-04-04 22:38" ?

Det bør være muligt at få den til at kompilere.

Jeg vil tro at du vil se en forskel på mingw og borland, hvad angår hastighed når du skal kompilere en wxwindows app.

jeg har prøvet dit batch script..... (men min test applikation er en promt applikation og skal ikke køres under win32... og derfor skal de filer heller ikke includes....)

Mvh. Jop...

Ikke forstået. Jeg kan godt lave konsol applikationer med bat-filen.

Ikke forstået. Jeg kan godt lave konsol applikationer med bat-filen.

Jeg tror også der var noget i vejen med min compiler jeg har lige dpwnloaded en ny fra microsoft.... og den virker fint...
jeg fandt også alle dos kommandoerne i "MS hjælp og support" der fandt jeg også parametrene til at lave Bacth scripts (.cmd) med......

nu er jeg begryndt på wxWindows og ny er der bare et nyt problem med compileren for hvordan sætter jeg den op til at køre wxwindows.... jeg har nemlig installeret wxwindows i en mappe for sig selv (d:\\wxwindows) og min compiler i (d:\\MSVC++) men hvordan får jeg indstillt compileren til at bruge wxwindows... includes filer.... (jeg ved godt det er et eller andet med at kopier den bacth fil der sætter variablerne til MSVC++ op også omskrive den........)
men hvordan kan jeg så bruge både mine includes filer fra MSVC++ compileren som f.eks. stdio.h eller noget andet... og samtidig bruge min wxwindows filer????

jeg går ud fra at jeg skal bruge andre parametre til min compiler.... (jeg er heller ikke helt med på hvad en makefil er og hvordan den bruges....)
kan du ikke hjælpe mig med at lave en bacth fil eller noget smart....
ps.. jeg har overvejet at lave et program der kan aktivere min compiler.... men hvordan henter med parametre skrevet til en exe fil.... (jeg vil jo nok skrive et promt program.....)

kan man også udven store problemmer bruge mingW (dev-cpp) til at compile wxwindows med... (ved godt det vil gå langsomt men jeg kan ikke rigtigt få en bedre IDE (arbejder lidt med Wain, men kan ikke lige hitte ud af hvordan man laver et nyt projekt...))

og hvis du ved hvor jeg kan finde en tutorial på wxwindows kunne jeg godt bruge det....

Mvh. Jop...

Det var mange spørgsmål på en gang, men lad mig prøve at svare:

For at bruge vxwindows skal du starte med at sætte environment variablen WXWIN til at pege på din wxwindows mappe. Det bør du gøre gennem kontrol panelet. Du skal lave en ny variabel kaldet
WXWIN som skal have værdien d:\\wxwindows

Så stater du en kommando prompt og skifter til D:\\wxwindows\\msw\\src hvor du kører kommandoen:

nmake -f makefile.vc
hvis du vil bruge VC++, eller
make -f makefile.gcc
hvis du vli bruge MingW/Dev-Cpp, eller
make -f makefile.b32
Hvis bu vil bruge borland.

Både MingW og Borlands make hedder make.exe, så du skal være sikker på at det er den rigtige den bruger, prøv at køre make uden parametre for at se hvilken det er, borlands skriver "bla bla .. (c) Borland".

Hvis du bruger MSVC skal du checke at du har sat include og lib path rigtigt op. Min version af MSVC har en "..\\VC98\\Bin\\VCVARS32.BAT" som kan bruges til at sætte disse op.

Hvis du vil bruge msvc++ skifter du derpå til et af underbibliotekerne under d:\\wxwindows\\samples og åbner whatever.dsw filen i MSVC++ hvor du kompilerer.

Med Borland og MingW bruger du den samme kommando som ovenfor i en af samples undermapperne.

Det er lettest at kikke i en af samples mapperne for at se hvordan du bruger wxwindows.

Hvis du trykker på F1 i Wain åbner den en hjælpefil hvor du kan se hvordan man laver et project. Når du har fulgt de 10 punkter kan du sætte en makefil op i Project->Setup så du kan bygge dine programmer i wain.

Du kan læse om makefiler her:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vcug98/html/_asug_overview.3a_.nmake_reference.asp

Eller i hlp filen for borlands kompiler.

Bemærk at syntaxen for de forskellige kompilers make ikke er helt den samme.

Hvis du vil bygge din egen applikation med wxwindows skal du inkludere d:\\wxwindows\\include\\wx\\wx.h. Normalt
gøres det ved at skrive:

#include "wx.h"

i cpp filerne og så angive d:\\wxwindows\\include\\wx\\ som inklude sti til kompileren (-Id:\\wxwindows\\include\\wx\\)

Når du så linker skal du linke med wx biblioteket, det ligger i d:\\wxwindows\\lib, navnet afhænger af kompileren.

Angående tutorial, så er der en på wxwindows hjemme side:
http://www.wxwindows.org/fosdem2003/html/tutorial/tutorial.html

Eller denne:
http://users.skynet.be/saw/wxWindows.htm

Ellers kan du prøve at søge på wxwindows og tutorial på google:
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=wxwindows+tutorial&btnG=Google+Search

Der er 7370 hits, så mon ikke der er en der kan bruges.

t