Tags:
c++
hej
jeg bruger dev-cpp og vil gerne lære at bruge comandline compilers....
jeg tænker på:
borland c++
og MS visual c++....
jeg har læst vejledningen men hvergang jeg åbner compileren (bcc32 eller cl.exe) lukker compileren ned med det samme, før jeg kan nå at skrive comandor i consolen......
jeg ved ikke om det er mig der har misforstået noget... hvis jeg siger at når jeg vil compilere en cpp program skal jeg åbne compileren (bcc32 eller cl.exe) og så skrive stien på mig cpp fil og trykke enter... jeg skal selvfølgelig også skrive et par parameter... (med midre jeg har en makefile....)
men hvorfor lukker compileren ned med det samme jeg abner den.... (som et c++ consol program der bare slutter med det samme)....
er der nogen der ved hvad jeg skal gøre?????
mvh. Jop...
40 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
0
Det er som du skriver en "command line compiler", så du skal åbne den i kommandoprompten. (cmd i Kør)
/AC
0
Som AC/F2 skriver skal du åbne en kommando-promt:
Start -> Kør/Run -> cmd/command
cmd er WinNT/2000/XP, på 95/98/ME er der command.
Så skifter du til den mappe hvori din c/cpp fil ligger, med cd kommandoen.
Så kører du kommandoen:
bcc32 myfile.cpp
eller
cl myfile.cpp
Hvorefter du gerne skulle have et program.
Hvis du skal bruge det meget kan det være en fordel at have en editor hvor du kan køre kommandoen fra, og som kan hente output fra kompileren, dvs warnings og errors.
0
Du kan også lave en bat fil med følgende indhold:
d:
cd \\programmer\\test
bcc32 myfile.cpp >errror.txt 2>&1
notepad error.txt
Så kalder den kompileren, putter det kompileren udskriver i error.txt, som derpå åbnes i notepad.
0
Hvis du bruger Windows NT/2000/XP kan du lave en bat-fil (f.ex. bcc32.bat) i:
C:\\Documents and Settings\\<user name>\\SendTo\
med følgende indhold:
cd /D %~dp1
bcc32 %~nx1 > %~n1.err 2>&1
start "" notepad %~n1.err
Så kan du i højreklikke på en c eller cpp fil og vælge SendTo->bcc32 så bliver filen kompileret og notepad bliver åbnet med output fra kompileren.
0
Tak...
jeg ved godt hvordan man bruger cmd......
og det viker fint...
men.. mit "hej verden" program viker ikke....
test.cpp:
#include <iostream.h>
int main()
{
cout<<"hej verden";
cin.get();
return 0;
}
jeg skriver:
bcc32 -c test.cpp
så skriver compileren noget med "test.cpp:"
og i mappen ligger der nu en fil der hedder "test.obj"
hvad gør jeg forkert??????
med cl.exe er problemet at der ikke er en fil der hedder "iostream" og den er ikke instillet til nogen standart mappe hvor den skal hente includes fra.....
så jeg skriver i stedet for skriver jeg "iostream.h" men hvor kan jeg skaffe include filer til min cl.exe compiler.....
kan jeg bruge dem jeg har fra dev-cpp eller borland c++
mvh. Jop...
0
Når du bruger bcc32 til at kompilere en enkelt fil skal du blot bruge:
bcc32 myprog.cpp
Så laver den et program.
bcc32 -c test.cpp bruges når man har et program der består af flere cpp-filer. Så kompilerer man dem først til en række obj-filer der til slut linkes.
Hvis du kører bcc32 uden argumenter kan du se en liste af de mest brugte switche.
Med cl skal der sættes en række environment variabler op, det kan på min version af cl.exe gøres med:
...\\Microsoft Visual Studio\\VC98\\Bin\\VCVARS32.BAT
Der skal køres en gang i samme kommando prompt som du kompilerer fra.
Det opsætter bl.a. %Lib% og %include%
cl /? skulle gerne give en liste af switche.
[Redigeret d. 23/04-04 21:00:53 af Bertel Brander]
0
Jeg bruger:
BCC32.EXE -I"C:\\BCC55\\INCLUDE" -L"C:\\BCC55\\LIB" filnavn.cpp
/AC
0
hvis jeg ikke bruger -c agumentet på min bcc32 skriver den at den ikke kan finde borland_c.obj og skriver jeg kun bcc32 stå der at -c betyder at den kun skal compile og ikke debugge......
med hensyn til cl.exe liggger min under stien .....Vc7\\bin\\cl.exe jeg kikker lige efter den der .bat du snakker om..... (jeg er ikke ved min computer nu.....)
men det største problem med cl.exe er at der ikke er ret mange includes filer uden den mappe der hedder ...\\Vc7\\includes\\ ligger der ikke engang iostream.h er der nogen der ved om man kan bruge includes filer fra andre compilere som f.eks. mingW(dev-cpp) eller borland c++ ??????????
mvh. Jop...
0
Hvilken version af bcc32 bruger du? Min version af bcc32 har ikke nogen borland_c.obj ( og føjgelig heller ikke brug forn en).
Man kan ikke bruge header filer fra en kompiler på en anden.
Ifølge C++ standarden er der ikke nogen iostream.h headerfil. Der er en der hedder iostream (dvs. uden .h) som du skal bruge i stedet. Når du bruger versionen uden .h skal du tilføje en:
using namespace std;
efter include filerne og inden koden.
0
det ved jeg ikke....
jeg har hentet den for ca. 1-2 måneder siden...
mvh. Jop...
ps. hvordan opretter man en bacht fil....