C++ VS Delphi...

Tags:    c++

hej
jeg arbejder på at lærer c++win 32 API....
men er pludseligt kommet i tvil om det er det rigtige... for det jeg vil udvikle er programmer som benytter standart windows grafik.......
og jeg kan finde MS visual delphi 7.0 til ca. 100 $
men jeg kan derimod ikke finde MS visuel c++ til mindre end 400 $ (jeg ved godt6 at der findes en lang række gratis compilers til cpp og delphi men jeg er mest interesseret i en god og stabil compiler..... til under 1000 KR.

er der nogen der kan fortælle mig hvad der er lettest og mest advangceret???? jeg er også interesseret i at vide om delphi kan køre på linux????? (ikke fordi jeg skal skrive linux app...)

er der nogen der kan forklarer forskelden på c++ og delphi???

på forhånd tak for hjælpen.....

Mvh. Jop...

37 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
ehmm Bertel, jeg hentede lige Wain ned fra din hjemmeside og ifølge "Dependency Walker" bliver der brugt MFC.

Derfor kan jeg ikke forstå dine argumenter!!

MvH

Stefan Svensson
http://fusket.frac.dk

Jeg har vist aldrig påstået at Delfi er bygget på MFC, men Borlands VCL og Delfi spiller så vidt jeg kan se samme rolle; at lave et C++/Delfi interface/framework til Win32 API'et.

Ja, min editor er lavet med MFC, fordi da jeg for ca. 5 år siden startede med at lave den, sagde dem jeg spurte at jeg burde bruge MFC. Skulle jeg starte forfra i dag ville jeg bruge Win32-Api'et direkte eller måske wxWindows. Jeg bruger på skift Borland C++ og Microsoft Visual C++ til at kompilere den med. Men intet af koden er skrevet i disse, og ingen dialog boxe er lavet i disses grafiske værktøjer, det tager for lang tid.

Det er muligt at Delfi understøtter .net, men jeg håber ikke at .net er fremtidens platform.

Hverken Borland Builer eller MFC følger på nogen elegant måde OO princippet.

Bertel>> Vil du ikke gerne forklare den store forskel mellem C++ og Delphi, siden du siger at der er én! Jeg kan personligt ikke få øje på den!

Nej, jeg vil ikke lave en liste af forskelle mellem C++ og Delphi, jeg kender ikke Delphi godt nok.

For mig er de vigtigste grunde til at vælge C++:

Mest anvendt.

Ikke bundet til en leverandør, jeg ville af samme grund fravælge C#

Man lærer efter min menig ikke at programmere ved at tegne programmer i Delphi eller Borland Builder.

Bemærk at jeg ikke har sagt at Delphi er et dårligere _sprog_ end C++, blot at der er andre ting der taler imod Delphi, så som ovenstående.

Måske en eller anden der kender både C++ og Delphi kan lave en sammenligning ?

Siden du selv siger at du ikke ved nok om sproget (Delphi) er det så ikke lidt dumt at begynde at modargumentere med at sige at Delphi og C++ stort set IKKE er det samme!!!!!!!

Jeg kender i hvert fald begge sprog så godt, at jeg vil vove at påstå at de er! Selvfølig kan forskellige kompilere diskuteres, men selve sprogene er altså stort set de samme - på når syntaxerne selvfølig! Jeg vil meget gerne høre fra én der vil med modargumentere, men gerne med tilhørende ARGUMENTER!!!! :D

lige for tiden skriver jeg hovedsageligt opengl programmer, i delphi. men jeg er lidt ked af at på internettet er der næsten kun c++ source.. men jeg har de fleste gange kunne bruge c++ koden fordi de minder utrolig meget om hinanden(her snakker jeg ikke om opengl kaldene)

jeg lærte delphi ved at lave en simpel lommeregner og jeg lavede utrolig mange visuelle programmer fordi det jo var så nemt med delphi's ide men det blev da hurtigt kedeligt.

nu gad jeg egentlig godt lære c++ siden majoriteten af de programmører jeg kender bruger det. jeg ved så ikke hvad grunden er til det da jeg har været så godt tilfreds med delphi i den tid jeg har brugt det (altid opfyldt mine krav..)

men ja..

Jeppe Johansen
Jeppesoftware@hotmail.com

Jeppe Johansen>> Jeg bruger også Delphi hovedsagligt til OpenGL! Der er nogen gode artikler kun til Delphi omkring OpenGL på...

http://www.sulaco.co.za
http://www.delphigl.de
http://www.delphi3d.net

Det er tre suveræne sider!
Kan kun anbefales!

C++ og Delphi er meget forskellige - i alt andet end blot syntaksen.
C++ er et multiparadigme sprog. Det kan Delphi på sin vis også siges at være da det, lige som c++, stammer fra et proceduralt sprog og derefter er blevet udviddet. Delphi er bare udelukkende udviddet med objekt orienteret semantik hvor c++ er langt større, hovedsagligt pga. templates. De gør det muligt at lave generisk programmering, meta programmering, funktionel programmering (i nogen grad) - ud over objekt orienteret og procedural programmering.

Jovist, libraries der kun indeholder oo og procedural kode kan sagtens oversættes til Delphi ved at skifte {} ud med begin/end etc., men så snart et library er lidt mere komplekst bliver det svært/umuligt. Tag nærmest en hvilken som helst del af standard biblioteket eller udbredte libs som Loki og Boost..

i må meget undskylde at jeg skrev MS Delphi 7.0 det er selvfølglig ikke fra MS...

jeg har valgt at høre to tråde fordi jeg gerne ville have en mening fra c++ og delphi programmøre... (folk er normalt ikke enige...)

af hensyn til hvad jeg vil vælge tror jeg det bliver c++, fordi det er det ælste sprog... (jeg ved ikke hvornår delphi fra....) men c++ stammer fra c som er skrevet omkring 1957-1963.... (så jeg kan næsten kun forestille mig a c er ælst...)

ud over det har jeg en ide om at pecal.../delphi er udviklet men c/c++.... fordi jeg ikke tror at nogen kunne finde på at skrive binært..................

jeg må indrømme at jeg ikke ved særlig meget om dette endnu.... (så i kan let jorde min argumenter..)

men jeg har kikket lidt på jeres svar og i skal have stor tak....
jeg regner med at det bliver c++ fordi jeg godt i gang med det nu...

mvh. Jop...

t