C++ VS Delphi...

Tags:    c++

hej
jeg arbejder på at lærer c++win 32 API....
men er pludseligt kommet i tvil om det er det rigtige... for det jeg vil udvikle er programmer som benytter standart windows grafik.......
og jeg kan finde MS visual delphi 7.0 til ca. 100 $
men jeg kan derimod ikke finde MS visuel c++ til mindre end 400 $ (jeg ved godt6 at der findes en lang række gratis compilers til cpp og delphi men jeg er mest interesseret i en god og stabil compiler..... til under 1000 KR.

er der nogen der kan fortælle mig hvad der er lettest og mest advangceret???? jeg er også interesseret i at vide om delphi kan køre på linux????? (ikke fordi jeg skal skrive linux app...)

er der nogen der kan forklarer forskelden på c++ og delphi???

på forhånd tak for hjælpen.....

Mvh. Jop...

37 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg lære nok aldrig at forstå når jeg høre folk kalde det at lære at programmere "forkert" ved at starte med det sjove først og derefter blive interesseret, i hvad der gemmer sig under overfladen! I har vel den indstilling fra jeres lære, der kommer fra den gamle skole! For mig at se er det totalt ligegyldigt hvilken vej man går, bare bare men ender med den rette forståelse af hvad bits og bytes, pointers osv. er og fungere!

Bertel>> Vil du ikke gerne forklare den store forskel mellem C++ og Delphi, siden du siger at der er én! Jeg kan personligt ikke få øje på den!

Desuden er det vel ikke at se særligt langt når man, udtaler at Delphi ikke er for professionelle folk! Bare tag et grundigt kig omkring i erhvervs livet og du vil se at der er flere virksomheder end du tror, der bruger enten Pascal eller Delphi. Jeg kender eksempelvis to der arbejder professionelt med de sprog!

Men jo, C++ er bestemt mere udbredt end Delphi! Her skal ikke herskes nogen tvivl!!!!

Hej

Hvad angår Delphi og C++ er det to forskellige syntaxer ikke noget der. Delphi bygger på Pascal og C++ på grund sproget C (udvidet med class osv).

Men jeg forstår godt dit spørgsmål, og syntes faktisk det er et godt spørgsmål, da Delphi på nogle måder virker nemmere at programmere og kompileren er bedre end VC 6.0. Hertil kommer også hastigheden på at kompile koden. Delphi har jo også fået en pris for denne kompiler.

Personligt bruger jeg både VC og Delphi da disse godt kan understøtte hinanden på forskellige måder. Delphi samlinges mange gange med VB, men koden fra Delphi er mere effektiv end VB.

Visuel C++ /C# er nok mere oppe i tiden, og derfor mere det der bruges i større virksomheder. Dette er et valg.

Personlig ville jeg aldrig unvære C/C++/C#

Hvad angår Delphi og MFC, har Delphi ikke noget med MFC at gøre.......

Delphi er et godt hurtigt sprog så som mange andre sprog i Windows programmering.

Hvad skal du programmere ???

Prøv en gang at se ppå programmerings sproget LabView

www.ni.com/labview

Her findes mange sprog, og mange holdninger.

Med Venlig Hilsen
Janus S. Andersen

Hvorfor poster du 2 steder???

Man kan godt lave Delpi på linux, det hedder Kylix. Sproget hedder egentlig Object Pascal, Delphi er Borlands navn for det (vist nok med nogle udvidelser)

http://www.borland.com/kylix/

Jeg har aldrig hørt at Microsoft skulle lave Delphi.

Naturligvis er C++ det rigtige valg. Det er langt det mest benyttede sprog, både på Windows og Linux/Unix og på indlejrede systemer.

Hvis formålet er at lave programmer der benytter standard Windows grafik mener jeg ikke der er nogen vej udenom C++.

Hvis formålet er at lave programmer der benytter standard Windows grafik mener jeg ikke der er nogen vej udenom C++.

Så synes jeg du skulle tage et ekstra kig på Delphi, og bagefter skrive nogle argumenter for din påstand her.

Jeg kan ikke lige se hvad det er der udelukker delphi, for at bruge det til at lave programmer der benytter "standard windows grafik".

MvH

Stefan Svensson
http://fusket.frac.dk

Jeg har hørt at Microsoft har opkøbt Borland, men jeg har dog heller ikke hørt om MS Visual Delphi 7!!!!

Forskellen mellem C++ og Delphi er vel stort set kun syntaxerne! Jeg kan bedst lide Delphi's men det er meget individuelt fra programmør til programmør! Ydemæssigt og memory-lagering (Hukommelse håndtering) er de to sprog meget ens! Det som mange syntes har været dejlig ved Delphi i mange år er GUI miljøet der følger med Borlands kompilere, men Microsost er efterhånden ved at komme efter det! Mens andre programmører hader GUI miljøet! I dit tilfælde tror jeg det ville en fordel! Men husk alle kompiler lige godt uden! DSer rigeligt med resource i form af websider, forumer, artikler og tutorials til begge sprog!

Held og Lykke

Delfi er, ligesom Borland Builder og MS VC++ og deres MFC, efter min ringe mening en forhindring for at kunne lave ordentlige programmer.

Disse ligger et irriterende lag mellem min kode og det API der gør arbejdet.

Disse har ydermere den ulempe at det (stort set) er platforme ejet af Borland eller Microsoft.

MS har (mere eller mindre) forlandt MFC (og C++) tilfordel for .net og C#, jeg _tror_ at Borland vil forlade Delfi, og jeg mener ikke at der er ret mange der tager Delfi seriøst som en platform for udvikling af professionelle applikationer fremover.

Og nej, Delfi er IKKE stort set det samme som C++.

Lige en tilføjelse:

Jeg mener bestem at Delfi og Borlan Builder har og har haft sin plads, som en metode til at lave små hurtige windows applikationer.

Men man skal blot ikke tro at man lærer at _programmere_ ved at bruge Builderen/VCL (eller Delfi).

Men man skal blot ikke tro at man lærer at _programmere_ ved at bruge Builderen/VCL (eller Delfi).

Så sandt så sandt
Faktisk blev vi forbudt at bruge disse grafiske værktøjer i starten af datamatiker studiet fordi de lærte én at programmere "forkert". Man skal først lære at programmere rigtigt, og derefter kan de grafiske værktøjer bruges korrekt.

Delphis VCL er ikke bygget på MFC!

Hvis du programmerer direkte til api'en og følger OO princippet, hvorfor ikke benytte sig af allerede eksisterende kode. Da dine klasser, alt andet lige, kommer til at tilnærme sig dem defineret i MFC/VCL/OWL/QT ....

Derudover understøtter Delphi .NET :

http://www.borland.com/news/press_releases/2003/11_03_03_borland_delphi8_for_dotnet.html

og at Delphi også indeholder værktøjer til den egentlige systemudvikling(ECO), der får "Rationel Rose" til at visne. Gør det da ikke til et dårligere værktøj.

Selvfølgelig underviser man ikke i programmering ved at sætte eleverne foran en computer med delphi, der er nogle grundlæggende principper der skal læres først. Man kan da også sagtens lave delphi programmer i notepad, men som udvikler vælger man værktøj efter opgaven.

MvH

Stefan Svensson
http://fusket.frac.dk

t