Variabel i Dialog...

Tags:    c++

<< < 12 > >>
hej
jeg arbejder lidt med dialoger som ligner små massagebox'ses
de skal så popup og indeholde text fra en variabel defineret med char....
jeg skriver min dialog som resouse i en rc fil.....

hvordan sætter jeg en varialbel ind i en dialog?????

Mvh. Jop...

15 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
I .rc -filen:

LTEXT "Whatever", 1111, 5, 55, 100, 8

Ved WM_INITDIALOG:
char *p = "Op lille Hans";
SetDlgItemText(Hwnd, 1111, p);

Hwnd er HWND for din dialogbox

Bertel Brander skriver det kort og godt.

Bruger du MFC i dit program ?

Janus S. Andersen

nej win 32 API....
jeg koder videre på den kode man får i the forgers win32 api tutorial....
men den er kodet i c og ikke c++ er der nogen der kender en stor tutorial om win32 API i c++....
Jop...

Win32 API'et er netop et C API. Så det naturlige er vel at bruge C hvis man bruger API'et direkte.

MFC, Borlands VCL og wxWindows er metoder til at bruge dette C API fra C++, og samtidig lette arbejdet for programmøren. Af disse er wxWindows den mest portable, og klart den jeg vil anbefale.

Du finder wxWindows her:

http://www.wxwindows.org/

Win32 API'et er netop et C API. Så det naturlige er vel at bruge C hvis man bruger API'et direkte.

MFC, Borlands VCL og wxWindows er metoder til at bruge dette C API fra C++, og samtidig lette arbejdet for programmøren. Af disse er wxWindows den mest portable, og klart den jeg vil anbefale.

vil det sige at win32 API ikke kan skrives i c++....

jeg har hørt at MFC er en samling funktion (classes) fra win32 API.. dette betyder at win32 API er det mest grundlæggende... (fordi det ligger til grund for MFC....)

men det der mxWindows (mxWidgets det står der på deres homepage....)
er det gratis???
og hvor kan jeg finde toturials???
UPS jeg bruger dev-cpp compiler skal jeg ikke også have nogle nye headers???
hvor kan jeg få dem????

mvh Jop...

Win32Api'et er et C API, hvilket vil sige at det er en samling funktioner, struct's og events. Det er meget naturligt for det blev opfundet i windows barndom før man havde tænkt på C++.

Man kan bruge disse funktioner fra C++, men API'et understøtter ikke C++.

Hvis man skal lave et antal edit-boxe i en C++ app. ville det være naturligt at lave disse som en række instanser/objecter af en class. Hvis man vil fange den event der genereres af windows når
brugeren ændrer teksten i edit-boxen (som hedder EN_CHANGE) får man en ID og hwnd for den edit der er ændret, hvor det ville være naturligt at få en pointer til objectet, og en funktion i ejeren af edit-boxen (f.ex dialogboxen) bliver kaldt i stedet for en funktion i vores edit-class.

MFC, Borlands VCL og wxWindows har alle en løsning på dette problem. De er alle udvidelser til Win32API'et og man kan stadig bruge API'et direkte.

wxWindows er til forskel på de andre gratis og kan køres på en lang række platforme, og kan downloades fra deres hjemmeside. Der medfølger et sæt headerfiler, noget dokumentation og source koden.

Jeg ved ikke om der er nogen tutorials på deres hjemmeside, men der er en lang række meget lærerige eksempler.

Du kan nemt bruge Dev-Cpp sammen med wxWindows.

øhhh..
jeg er inde på deres side og har klikket på "download"...
men hvad for en download skalb jeg vælge... jeg bruger dev-cpp og borland c++??? hvad skal jeg download????

mvh Jop...

På download siden vælger du windows under "2.4.2 stable release"

Derefter vælger du wxMSW-2.4.2.zip som du downloader og udpakker. Denne gælder for alle windows kompilere.

Derpå bestemmer du dig for hvilken kompiler du vil bruge.

Så skal du have kompileret wxWidget, det gøres fra kommandolinien vha. makefiler, se i ...\\docs\\msw\\install.txt hvordan.

Du kan derefter prøve at kompilere nogle af de medfølgende samples, det gøres også fra kommandolinien med makefiler.

Du kan læse mere i ...\\docs\\index.htm

Jeg prøvede lige med den seneste version, jeg gjorde følgende:

1: Åbnede en kommando prompt

2: Kørte kommandoen: "set WxWin=d:\\program\\wxWindows-2.4.2", Denne kommando sætter stien op til roden af din instalation, så du skal udskifte stien i ovenstående med den sti du gav wxwindows da du udpakkede.
Det kan med fordel sættes som standard fre kontrol panelet, da det skal sættes op hver gang du skal bruge wxwidgets.

3: Skriftede til D:\\Program\\wxWindows-2.4.2\\src\\msw\\ (med cd kommandoen)

4: Køret make -f makefile.b32 da jeg brugte Borland

5: skiftede til D:\\Program\\wxWindows-2.4.2\\samples\\calendar\
6: Kørte make -f makefile.b32

Og så havde jeg lavet min første app med wxwindows

Det forudsætter at stien (path'en) til borland er sat op.

Hvis du vil bruge mingw (dev-cpp's kompiler) skal du bruge makefile.g95 i stedet for makefile.b32, ellers er det det samme.

<< < 12 > >>
t