Udvikling af spil i Java

Tags:    java bluej

Hej med jer

Jeg er helt grøn indenfor programmering og er nu på min kandidat ved at få kendskab til det helt basic i Java-programmering. I den forbindelse skal vi i min studiegruppe udvikle et spil i programmet BlueJ bestående af nogle forskellige rum, som en "player" kan gå ind i. Her er en af opgaverne, at vi skal indsætte nogle vilkårlige antal ting i rummet, hvor nogle kan samles op af spilleren og andre ikke kan, og hvor spilleren kan tage nogle ting med sig. Vi har forsøgt at finde hoved og hale i, hvordan dette løses men dog ikke knækket koden. Er der mon nogen, der har nogle fif eller gode links, der kan hjælpe os på vej?




4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt -10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror det er svært at hjælpe dig uden at have lidt mere information om opgaven og jeg går heller ikke ud fra i starter helt fra bunden men har fået udleveret et eksempel som en del af opgaven.

Du skal være velkommen til at sende hvad du har til julemand101@gmail.com og så vil jeg lige komme med et bud på hvordan du kommer i gang med opgaven (næppe noget kode men bare ideer).



Den opgave er konstrueret således at i bliver nød til at tænke over hvilke objecter i har med at gøre, samt hvilke stadier disse objecter kan være i, og hvilke handlinger i kan lave på dem. Jeres objekter bliver herefter til jeres classes (formentlig Room, Player, Item som minimum), deres stadier til fields, og deres handlinger til methods. Giver det mening?

Et Room skal have et id, formentlig et navn så i kan udskrive noget fornuftigt, evt. en liste over nuværende Players i rummet (hvis rummet skal holde styr på dette), samt en liste over Items i rummet.

En Player skal sikkert have id og navn, et field der indeholder det aktuelle rum, samt en liste over Items han/hun pt. har. Player skal desuden have methods til at skifte rum, lede efter items (iterere over listen af ting i det aktuelle rum), samle et af disse items op, og evt. smide et item i rummet.

Items kan formentlig holdes helt basalt, med et id og navn, og evt. en beskrivelse.

Hvis i tænker over det som i ovenstående, kan i se at det handler om at modelere jeres problemstilling ud fra de byggeklodser i har. Det er en forholdsvis afgrænset opgave, som er hulens svær at tilgå hvis man er helt ny, men tænker i over de ting jeg har skrevet ovenfor kan i formentlig begynde at se hvordan i kan modelere det.

Tips: brug ArrayList til jeres lister, og tag de enkelte delopgaver een af gangen! F.eks., hvis en Player vil gå fra et Room til et andet, skal i formentlig gøre tre ting: fjerne Player fra listen over spillere i det rum han rykker fra, tilføje ham i listen over spillere i det rum han rykker til, samt opdatere hans felt der indeholder nuværende rum.

Håber det giver mening, held og lykke med opgaven.



Den opgave er konstrueret således at i bliver nød til at tænke over hvilke objecter i har med at gøre, samt hvilke stadier disse objecter kan være i, og hvilke handlinger i kan lave på dem. Jeres objekter bliver herefter til jeres classes (formentlig Room, Player, Item som minimum), deres stadier til fields, og deres handlinger til methods. Giver det mening?

Et Room skal have et id, formentlig et navn så i kan udskrive noget fornuftigt, evt. en liste over nuværende Players i rummet (hvis rummet skal holde styr på dette), samt en liste over Items i rummet.

En Player skal sikkert have id og navn, et field der indeholder det aktuelle rum, samt en liste over Items han/hun pt. har. Player skal desuden have methods til at skifte rum, lede efter items (iterere over listen af ting i det aktuelle rum), samle et af disse items op, og evt. smide et item i rummet.

Items kan formentlig holdes helt basalt, med et id og navn, og evt. en beskrivelse.

Hvis i tænker over det som i ovenstående, kan i se at det handler om at modelere jeres problemstilling ud fra de byggeklodser i har. Det er en forholdsvis afgrænset opgave, som er hulens svær at tilgå hvis man er helt ny, men tænker i over de ting jeg har skrevet ovenfor kan i formentlig begynde at se hvordan i kan modelere det.

Tips: brug ArrayList til jeres lister, og tag de enkelte delopgaver een af gangen! F.eks., hvis en Player vil gå fra et Room til et andet, skal i formentlig gøre tre ting: fjerne Player fra listen over spillere i det rum han rykker fra, tilføje ham i listen over spillere i det rum han rykker til, samt opdatere hans felt der indeholder nuværende rum.

Håber det giver mening, held og lykke med opgaven.


Det giver super god mening det hele og kan skubbe os lidt videre. Tusind tak!




Som følge af, at spillet finder sted over internettet, kan spilleren tilfredsstille din passion overalt i verden. For at kunne køre de casino spil du bare have sin placering moderne enhed med en internetforbindelse. casinopolis



t