Datamatiker

Tags:    datamatiker uddannelse

Hej,

Jeg står i den situation at jeg har fortrudt mit nuværende studievalg.

I den forbindelse har jeg kigget på datamatiker, da det var en jeg overvejede meget inden jeg startede på min nuværende.

Jeg har tænkt mig at bruge den lidt som et springbræt til datalogi, som jeg godt kunne tænke mig at læse videre på. Men tænkte at datamatiker ville være et godt fundament. Under uddannelsen havde jeg tænkt mig at læse mat A, da jeg kun har mat B.
Kan se at der er nogle steder er studiestart om vinteren, så det ville passe ret fint.

Dog har jeg hørt en del blandede ting om uddannelsen, så jeg er lidt i tvivl om det er godt nok. Men hvad er Jeres mening om den herinde?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Datamatiker er en meget intens uddannelse, så du får nok svært ved at læse mat. A ved siden af.

Jeg har selv læst datamatiker, og det er en meget hård uddannelse, som man kun får noget ud af, hvis man virkelig gør en indsats selv. De, som gik i byen hver weekend, fik et ringe resultat.

Uddannelsen er meget praktisk rettet, så man ender med en hel masse programmeringserfaring, og de fleste ender også som programmører eller systemadministratorer.

Okay, det lyder også meget godt at den er intens. Jeg er meget interesseret i at få så meget ud af den som muligt, og have projekter kørende i fritiden, således jeg får mest ud af den.

Men Robert, vil du mene den er et godt udgangspunkt for en fremtidig karriere indenfor software verdenen? Og vil du også mene at den er et godt fundament at have?

Hej Rasmus.

Der er rift om udvikerne i øjeblikket, og Datamatikere er i høj kurs.
Jeg bliver kontaktet 1-2 gange månedligt med tilbud om nyt job.
Så det virker som en fornuftig retning at gå i.

Hvis du er nyuddannet er det en fordel at have hobby-projekter
af høj kvalitet du kan vise frem ved et jobinterview, da reel
erfaring tæller højt hos firmaerne - men det lyder ikke relevant,
hvis du vil læse videre.

Jeg er enig med Robert i, at man skal være fokuseret.
Vi startede 38 på studiet da jeg tog uddannelsen, og der
var 12 der gennemførte. Vi havde 5 større projekter i studie-tiden,
og i de perioder knoklede vi 16-18 timer i døgnet, og sov på skolen
eller tog all-nighters med masser af kaffe.

Jeg overvejede selv i sin tid at læse videre til Datalog,
men jobmarkedet var super sundt da jeg blev færdig,
og det er kun blevet bedre siden, så jeg blev lokket af
en god fast indtægt.

Held og lykke med uddannelsen :-)

- Jimmy

Ja, det er et ret godt udgangspunkt...hvis du giver den gas med kodeskrivningen!
Og som Jimmy skriver, så hav et par fritidsprojekter, gerne opensource, som kan vise, hvad du kan.

Ja, det lyder rigtig godt. Jeg glæder mig meget til at begynde på det.

Har I kendskab til om der er nogle skoler, som er bedre end andre?? I mit tilfælde bor jeg nemlig sådan, at jeg kan begynde enten på erhvervsakademi Vejle eller på Århus Erhvervsakademi. De har begge vinterstart.

Indlæg senest redigeret d. 22.09.2016 20:50 af Bruger #21475
Jeg ved ikke, hvordan verden ser ud i dag, men da jeg skulle vælge, var Aalborg stedet med det bedste ry, så det valgte jeg.

Ja okay, men tænkte på, at de vel egentlig køre med nogenlunde samme pensum, så man skulle kunne få en fin uddannelse alle steder, tænker jeg umiddelbart.

Men måske var det nemmere at få en praktikaftale i Århus.. Der er da i hvert fald flere it-firmaer deroppe.

Vær opmærksom på at nogle Datamatiker-uddannelser fokuserer på Java, mens andre fokuserer på C# .NET. Så tag evt. det med i dine overvejelser, hvis du foretrækker det ene sprog frem for det andet.

t