Kære udviklere,
Jeg sidder og roder lidt med noget python (er nybegynder), og prøver at lave et lille spil. Jeg bygger spillet ud efter et XY-koordinatsystem, hvor man kan "gå rundt omkring" på mappet.
Jeg har bygget det op således
- cords = {"ang": 360, "steps": 0, "x": 0, "y": 0}
-
- def walk(ang, steps):
- global cords
-
- cords["ang"] = ang
- cords["steps"] = steps
-
- # Calc X/Y values
- if(ang != 90 and ang != 270):
- cords["x"] += (math.cos(math.radians(ang)) * steps)
-
- if(ang != 180 and ang != 0 and ang != 360):
- cords["y"] += (math.sin(math.radians(ang)) * steps)
-
- # walk(90, 10) <---- gå rundt omkring ved at angive grader og længde
Det virker ganske fint. Jeg kalder på "walk"-funktionen ved en "main"-funktion, der kører i en while-løkke. Ganske simpelt.
Jeg sidder og grubler over hvordan man kan lave et "map". Altså simpelthen en måde at skrive koordinater ind på, tilhørende bestemte områder.
På den måde, hvis vi "leger" at man går rundt på kortet skal "spillet" kunne fortælle hvor man er på kortet. Jeg tænkter at lave det her ud fra et array, men er ikke sikker på helt præcist hvordan.
Senere hen tænker jeg at man skal kunne møde fjender, samle våben, osv. Men først og fremmest vil jeg gerne kunne beskrive hvilket område man befinder sig i.