Hvordan skal jeg bære mig ad?

Tags:    database rubyonrails mysql

Hej alle dette er min første tråd på siden!

Jeg arbejder på et lille projekt, som er en tipsturnering (fodbold) for omkring 10-20 venner. Den følger progambladet på danskespil.dk. Deltagerne sender hver weekend 3 tips via et kampnr. + tegn (1, X, 2) på turneringens egen hjemmeside. Dvs. jeg skal altså have lavet en løsning, der igennem et kamp.nr + tegn kan identificere, hvilken kamp der er tale om på danskespil.dk og hvilket odds den giver (point). Endvidere skal min side kunne identificere om tegnet er gået i gennem eller kikset (og opdatere den samlede stilling - dvs. hvis en spiller har ramt et tipstegn til odds 3.50 får han 3.50 point i den samlede stilling).

Jeg kan skrive i html/css men det er også det. Jeg har altså ikke rigtig nogen erfaring indenfor progammering/webudvikling. Jeg kan forstå jeg skal have fat i en database til at lagre min data. Hvordan fetcher jeg data'en fra danskespil.dk? Har snakket med en anden, der rådede mig til at lære Ruby on Rails, men han var lidt slørret i sin forklaring. Så hvad skal jeg kaste mig ud i at lære :)? Vær venligst specifik og nybegynder-venlig i eventuelle svar :)

God påske.

5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg tror måske mere om du skal spørge dig selv om du brænder for programmering eller din idé? Hvis det er idéen du er frisk på, så er det måske bedre at fokusere på det, og få andre til at kode systemet ;-)

Simplehtmldom kan scrape html - http://simplehtmldom.sourceforge.net/manual.htm

Har ikke testet nedenstående kode, men det burde give en idé om hvordan det kan gøres...

Fold kodeboks ind/udPHP kode 

Du skal jo gribe det an på to måder før du kan lave din logik.

Først skal du udtrække den data du skal bruge fra eksternt hold (danskespil).
Det kunne jo være hjemme og udehold samt odds. Senere skal du jo ind og trække resultatet for at kunne beregne om deres odds skal gå hjem eller ikke.

Dernæst skal du arbejde med en database struktur som gør det nemt for dig.
Du skal tænke over relationer tabellerne imellem.
Fx vil en spiller/bruger kunne oddse på en eller mange kampe hvor også en kamp kan hav en eller mange spillere. I forhold til dette skal du altså koble en tredje tabel på der connector de to tidligere.
Du kan og så vælge at gøre flere ting alt efter hvordan du vil bygge det op.
Vil du tage samtlige odds der er gået hjem uanset hvornår på sæsonen det er og lægge dem sammen (såfremt de er rigtige) , ved denne løsning kan du nemlig også vise en historik eller vil du ligge dem til en foregående total sum og derefter slette de gamle odds?

Turnerings-ideen er som følgende:

Strækker sig over 18 uger.
Hver weekend afsendes 3 tegn for den pågældende weekend.
Ved rigtig tegn lægges oddset til den samlede stilling for sæsonen
når sidste runde er slut (uge 18) vinder personen med flest point.

Håber der er gjort rede for turneringsstrukturen nu

Den var jeg allerede med på, jeg tegnede blot to muligheder op for dig.

Hvornår skal der fx afsendes kupon?

Skal der laves interface til dette?
Hvis du ikke selv kan klare dette, vil du så købe dig til det? I så fald så vil jeg gerne byde ind på opgaven.

t