En metode er en programstump der for det meste manipulerer med et object.
Når jeg siger for det meste er det fordi en metode også kan være statisk. (Spekuler ikke på dette endnu, det kommer senere i din læringsprocess)
En konstrukør er en metode der kun kaldes ÉN gang, nemlig hvergang du laver et object af en klasse.
En kontruktør skal have samme navn som klassen. (Dermed ved JAVA at det er en kontruktør og ikke "bare" en metode i klassen)
Lad os sige vi skal lave et program der holder styr på navn og alder i en virksomhed. Vi har 2 klasser, vores hovedklasse som vi kalder InfoSystem og klassen Ansatte.
- public class InfoSystem {
-
-
- public static void main(String[] args) {
-
- Ansatte chef = new Ansatte("egon",47);
- Ansatte rengøringskone = new Ansatte ("ulla",58);
-
-
- chef.udskriv();
- rengøringskone.udskriv();
-
- }
-
- }
-
-
-
- public class Ansatte{
-
- String navn;
- int alder;
-
-
- // kontruktør, da den har samme navn som klassen
-
- public Ansatte(String name, int age){
-
- navn = name;
- alder = age;
-
- }
-
- // Metode der skriver navn og alder på det givne objekt
- public void udskriv() {
-
- System.out.println(navn);
- System.out.println(alder);
-
-
- }
-
- }
Bemærk hvordan vi bruger den samme metode til at udskrive, afhængig af om det
er chef objektet eller rengøringskone objektet vi kalder den med.
Du kan IKKE kalde kontruktøren som du kalder en metode, følgende linje ville give en fejl.
- chef.Ansatte();