Tror ikke der er noget så sort og hvidt. Sikkerhed er ikke en binær størrelse man kan tildele fuldt ud til enten undersystem A, undersystem B, eller udvikleren.
Men her er et bud på et eksempel, hvor jeg vil mene at det er webapplikationen der er bristen. Eksemplet er måske lidt tamt/trivielt, men det var dem som brugte ordet "altid":
Tag, f.eks. sundhedsvæsen, SKAT, forsikringselvskab eller andet. Pga. af en fejl i webapplikationen er en anden brugers information blevet leaket. Du kan nu logge ind og med den persons credentials og se personlige oplysninger, f.ek.s i form af pdf-dokumenter.
Det vil jeg kalde en sikkerhedsbrist fordi personen har fået adgang til en fil han ikke burde.
Er det serverens skyld? Kan forestille mig en typisk opstilling på et linux system hvor serverprogrammet (f.eks. apache) kører under sin egen operativsystems-bruger. Fordi den rigtige (web-)bruger kan logge på og skal bruge sin pdf fil, er serverprogrammet nød til at have rettighederne, som gør at både den rigtige og den forkerte bruger kan se filen.
Men sikkerhed er ikke noget man kan dele op på den måde. I en node.js opsætning: hvor slutter serveren og begynder webapplikationen? HTTP (og HTTPS) protokollen, snakker om request, responses, resurser, adresser (URI, URL), og ikke om filer overhovedet (ud over eksempler på mulig implementation af en server).
Indlæg senest redigeret d. 09.01.2015 19:47 af Bruger #14645