Du kan putte typer (f.ex. class'er), extern variabel erklæringer, macro'er og funktions prototyper i header filer. Reglen er at alt der skal deles mellem to eller flere c/cpp filer puttes i en headerfil. Der bruges ikke nogen speciel syntax til headerfile, alt det der står i en header-fil kan stå i en c/cpp fil. Et eksempel:
MyHeader.h:
typedef int SomeType;
#define SOME_NUMBER 42
extern SomeType Var;
extern SomeType MyFunc(void);
File1.cpp:
#include <MyHeader.h>
SomeType MyFunc(void)
{
Var = SOME_NUMBER;
return SOME_NUMBER;
}
File2.cpp:
#include <stdio.h>
#include <MyHeader.h>
SomeType Var;
int main(void)
{
SomeType x = MyFunc();
if(x != SOME_NUMBER || Var != SOME_NUMBER)
printf("Something is wrong\\n");
return 0;
}
Hvad angår kompiler: Hvis du vil lære at programmere kan jeg anbefale at downloade Borlands gratis kommandolinie kompiler fra:
http://www.borland.com/products/downloads/download_cbuilder.htmlDerpå bruger du 1/2 time på at lære at bruge kompileren og lave en makefile. Og du downloader en af de mange gratis editorer der kan kalde kompileren og bruge makefilen til at bygge dine applikationer.
Selv om jeg har både Borland Builder, Microsoft Visual C++, Dev-Cpp, cygwin, LCC og DJGPP bliver stort set alt lavet på den måde.