Hej Uffe.
Der er en ny version af Visual Basic ... den hedder Visual Basic.Net, men det hjælper dig ikke ret meget.
Visual basic 6 kan godt "opgraderes", men det ender gerne med en slags omskrivning.
Jeg tror godt at Visual Basic 6 kan bruges til at haandtere Office 2013, men det vil kræve ændringer - hvor store og hvor mange ved jeg ikke.
Brian Hvarregaard uddybede min kommentar ganske godt - en solid lösning ville være at lave det fra grunden og op - og ikke basere det paa Office komponenter, selv om der skal importeres og eksporteres Office dokument formater.
I vil gerne hurtigt igang - saa maa I finde ud af at göre det attraktivt for den tidligere udvikler at smide nogle timer i at faa det til at virke som I vil have det - mens I samler overskud paa jeres budget til en omskrivning.
Det syntes jeg egentligt at jeg allerede havde sagt i min tidligere kommentar, men nu er det meget tydeligt.
For en ikke-udvikler virker det nok mystisk at der skal snakkes om alle muligt forviklinger, men tænkt paa det som en husejer der spörger dig om ikke du kan flytte et toilet fra rum A til B - men du ved ikke hvordan hans hus er bygget, du ved ikke hvilke udfordringer der vil være i at lægge nye rör (under fundamentet) osv.
Derfor kræver et fyldest-görende svar at der bliver kikket paa systemet som det er i dag, koden som den er i dag og undersögt hvad der er muligt specifikt for jeres lösning med hensyn til portering og omskrivning af dele eller hele.
Jeg vil gerne kikke paa det for jer - men saa skal jeg have en lokal fungerende version af jeres system, saa jeg kan analysere det, kikke paa kode og eksperimentere lidt.
Igen - det hurtigeste burde være at smide noget kærlighed og nogle penge efter gutten der skrev det gamle system.
Og nej - jeg kender ham ikke